iumssj
نسخه زودآیند برای شماره مرداد                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، ُshiriali16@yahoo.com
چکیده:   (29 مشاهده)

­زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت یکی از شایع­ترین معضلات جوامع بشری حال حاضر است. مطالعه در باره این معضل از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین روابط ساختاری راهبردهای نشخوار فکری و فاجعه­­­انگاری و نشانه­های اعتیاد به اینترنت با میانجی­گری اضطراب بود.

روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع بنیادی و از لحاظ جمع­آوری داده­ها از نوع توصیفی- تحلیلی می­باشد. از جامعه دانش­آموزان پسر سال چهارم دبیرستان­های دولتی تبریز با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای تعداد 246 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، آزمون تشخیصی 20 گویه­ای اعتیاد به اینترنت و پرسشنامه اضطراب بک و برای تحلیل داده­ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته­ها: ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از شاخص­های آماری نشان داد که راهبردهای نشخوار فکری و فاجعه­انگاری با میانجی­گری اضطراب قادرند تغییرات نشانه­های اعتیاد به اینترنت را تبیین نمایند، به نحوی که راهبردهای نشخوار فکری و فاجعه­­­انگاری (متغیرهای پیش­بین) و اضطراب (متغیر میانجی) به صورت مستقیم و مثبت قادر به تبیین نشانه­های اعتیاد به اینترنت بودند. اثر غیر مستقیم نشخوار فکری بر اعتیاد به اینترنت به­واسطه اضطراب مثبت و معنی­دار ولی اثر غیر مستقیم فاجعه­انگاری بر اعتیاد به اینترنت به­واسطه اضطراب معنی­دار نبود. شاخص­های نیکویی برازش نشان داد که مدل اندازه­گیری شده با مدل نظری برازش مطلوب دارد.

نتیجه­گیری: این یافته­ها تلویحات عملی در عرصه­های بالینی دارند که می­توانند در شناسایی و درمان اعتیاد به اینترنت به­کار گرفته شوند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb