Jasemi M, Ahangarzadeh Rezae S I, Hemmati M, Madadipoor N, Cheraghi R. Evaluation of the effect of evaluation using the direct observation skills (DOPS) and traditional methods on nursing students' clinical skills learning, 2016. RJMS 2019; 25 (10) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5104-fa.html
جاسمی مدینه، آهنگرزاده رضایی سهیلا، همتی معصومه، مددی پور نسیم، چراغی رزیتا. بررسی تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395. مجله علوم پزشکی رازی. 1397; 25 (10) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5104-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، jasemi.phd@gmail.com
چکیده: (3837 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی مهارتهای دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفهای آنان دارد، ولی متأسفانه، کیفیت بسیاری از روشهای ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت.
روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 108 دانشجوی پرستاری سال آخر بهصورت در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارتهای پانسمان، رگگیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتاً در انتهای مطالعه مهارتهای مورد نظر در دو گروه توسط چکلیست بررسی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات مهارتهای پانسمان، رگگیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p<). نتایج افزایش معناداری در مهارتهای ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله نشان داد که آزمون آماری ANOVA این افزایش را معنادار نشان داد (001/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به ارتقاء مهارتهای بالینی در دانشجویان گروه مداخله، پیشنهاد میشود از روش ارزشیابی DOPS بهعنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر برای ارزیابی مهارتهای بالینی و ارزشیابی یادگیری دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیتهای حرفهای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری