صالحی مسعود، مهماندار محمد رضا، مبادری توفیق. کاربرد مدل آمیخته رشد پنهان در تحلیل نرخ مرگ و میر حوادث ترافیکی سراسر جهان، 2007 تا 2013. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (161) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4982-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، tofigh.state@gmail.com
چکیده: (4102 مشاهده)
زمینه و هدف: سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در جهان مطرح هستند. الگوی رخداد تصادفات ترافیکی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است و نیازمند رویکردها و استراتژیهای خاص میباشد. هدف از این مطالعه به کار گیری مدل آمیخته رشد پنهان جهت بررسی الگوی تغییرات مرگ و میر تصادفات جادهای در سراسر جهان بود.
روش کار: در این مطالعه طولی، دادههای مرگ و میر تصادفات جادهای سالهای 2007، 2010 و 2013 مربوط به 193 کشور از سراسر جهان از گزارشهای سازمان بهداشت جهانی استخراج گردید. جهت بررسی روند تغییرات از مدلهای منحنی رشد پنهان خطی و غیر خطی استفاده و با هم مقایسه شد. در نهایت جهت گروهبندی کشورها براساس روندها، مدل آمیخته رشد پنهان برازش داده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Mplus 6.12 استفاده شد.
یافتهها: مدل منحنی رشد پنهان غیر خطی برازش بهتری نسبت به مدل خطی داشت، با توجه به مدل غیر خطی روند تغییرات مرگ و میر ابتدا کاهش (تا سال 2010) و سپس افزایش داشت. با استفاده از مدل آمیخته رشد پنهان 7 کلاس (1 کلاس خطی و 6 کلاس غیر خطی) با روند مرگ و میر متفاوت استخراج شد.
نتیجهگیری: از سال 2007 تا سال 2013 مرگ و میر تصادفات جادهای جهان ابتدا کاهش و سپس افزایش یافته است. با توجه به روند مرگ و میر، کشورهای جهان به 7 زیرگروه با الگوی متفاوت دستهبندی شدند. بنابراین جهت کاهش مرگ و میر تصادفات جاده در جهان، بهتر است برای هر یک از 7 زیرگروه سیاستهای جداگانهای اعمال شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آمار زیستی