زمینه و هدف: با توجه به اهمیت پایش ید ادراری در پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید در گروه های آسیب پذیر، پژوهش حاضر جهت ارزیابی وضعیت ید ادراری در دانش آموزان 8 تا 10 ساله مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 94-1393 به مرحله اجرا درآمد.
مواد و روش ها: در این مطالعه ی تحلیلی، 240 دانش آموز دختر و پسر دبستانی 10- 8 ساله ی ساکنان شهر و روستاها به روش نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. اندازه گیری ید دفعی نمونه های ادراری اخذ شده، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، بر مبنای روش هضم اسیدی صورت گرفت.
یافته ها: در این مطالعه، میانگین ید ادراری در 75/78% دانش آموزان 10- 8 ساله مطلوب بود، هرچند در 25/6% از کودکان، کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر گزارش شده است. همچنین توزیع کمبود ید، در 2 سطح خفیف و متوسط به ترتیب در 16/4 و 25/1 درصد موارد گزارش گردید. اختلاف میانه ی ید ادراری در دانش آموزان دختر یا پسر (36/0 =p )، در مناطق مختلف شهری و روستایی (63/0 =p ) و در مراکز بهداشتی درمانی (074/0 =p) غیر معنادار گزارش شد.
نتیجه گیری: میانه ی ید ادراری جمعیت تحت مطالعه، 49/180 میکروگرم بر لیتر گردید که نشان دهنده ی مطلوب بودن میانه ی ید ادراری در دانش آموزان می باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |