زمینه و هدف: پر فشارخون یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران دیابتی است و
خطر بروز عوارض ماکرووسکولار را افزایش می
دهد. مطالعه
حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله
آموزشی ترکیبی برکاهش فشارخون و کنترل
دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به پرفشاری خون اجرا شد.
روش کار: مطالعه حاضر ازنوع نیمه تجربی بود که200 بیمار واجد شرایط با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل
وارد شدند. برنامه آموزشی در شش جلسه برای گروه مداخله به
صورت سخنرانی، بحث گروهی و نمایش فیلم آموزشی برگزار شد. شش ماه پس از مداخله
آموزشی نتایج بررسی شد. روش گردآوری داده ها، بر اساس پرسشنامه دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک
و مرتبط با بیماری ، فشارخون و شاخص کنترل دیابت جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار
آماری SPSSنسخه 16و
آزمون های 2χ ، t مستقل و t زوجی تحلیل شد. سطح معنی
داری 05/0 >P در نظر گرفته شد.
یافتهها: میزان فشارخون و HbA1c در هر دو گروه قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری نداشتند)05/0> p). میزان
فشارخون در گروه مداخله قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی (001/0>p) و همچنین
میزان HbA1c (001/0>p) اختلاف معناداری داشتند و میزان فشارخون و HbA1c بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت . درگروه کنترل، پس از 6 ماه مداخله آموزشی میزان فشار خون
(54/0=P) و HbA1c (83/0=P) اختلاف معنا دار آماری نداشتند.
نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخله
آموزشی ترکیبی بتواند در ارتقاء رفتار کنترل فشارخون در بیماران دیابتی مؤثر باشد.
اجرای برنامه های آموزشی در کلینیک های دیابت پیشنهاد می گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |