جلد 22، شماره 131 - ( 2-1394 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 88-96 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahandi H, Mohebbi B, Tol A, Sadeghi R, Nori Jaliani K. The impacts of blended educational intervention program on blood pressure control and promoting HbA1c among type 2 diabetic patients with hypertension. RJMS. 2015; 22 (131) :88-96
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3788-fa.html
فرهندی حدیث، محبی بهرام، طل آذر، صادقی رویا، نوری کرامت اله. بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر کاهش فشارخون و بهبود شاخص HbA1C در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به پرفشاری خون . مجله علوم پزشکی رازی. 1394; 22 (131) :88-96

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3788-fa.html


استاديار و عضو هيئت علمی، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1268 مشاهده)

 

زمینه و هدف: پر فشارخون یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران دیابتی است و خطر بروز  عوارض ماکرووسکولار را افزایش می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی برکاهش  فشارخون و کنترل دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به پرفشاری خون اجرا شد.

 

روش کار: مطالعه حاضر  ازنوع نیمه تجربی بود که200 بیمار واجد شرایط با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل وارد شدند. برنامه آموزشی در شش جلسه برای گروه مداخله به صورت سخنرانی، بحث گروهی و نمایش فیلم آموزشی برگزار شد. شش ماه پس از مداخله آموزشی نتایج بررسی شد. روش گردآوری داده ها، بر اساس پرسشنامه دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با بیماری ، فشارخون و شاخص کنترل دیابت  جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSSنسخه 16و آزمون های 2χ ، t مستقل و t زوجی تحلیل شد.  سطح معنی داری 05/0 >P در نظر گرفته شد.

 

یافته‌ها: میزان فشارخون و HbA1c در هر دو گروه قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری  نداشتند)05/0> p). میزان فشارخون در گروه مداخله قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی (001/0>p) و همچنین میزان HbA1c (001/0>p) اختلاف معناداری داشتند و میزان فشارخون و HbA1c بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت . درگروه کنترل،  پس از 6 ماه مداخله آموزشی میزان فشار خون (54/0=P) و HbA1c (83/0=P) اختلاف معنا دار آماری نداشتند.

 

 نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخله آموزشی ترکیبی بتواند در ارتقاء رفتار کنترل فشارخون در بیماران دیابتی مؤثر باشد. اجرای برنامه های آموزشی در کلینیک های دیابت پیشنهاد می گردد.

 

متن کامل [PDF 227 kb]   (881 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb