جلد 21، شماره 128 - ( 11-1393 )                   جلد 21 شماره 128 صفحات 17-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi N. The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on the reduction of dysfunctional attitudes and stress in adolescent with coronary heart disease. RJMS 2015; 21 (128) :8-17
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3554-fa.html
نجفی ندا. تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (128) :8-17

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3554-fa.html


دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (6730 مشاهده)
 

زمینه و هدف: امروزه بیماری های قلبی-عروقی به عنوان شایع ترین بیماری جدّی در کشورهای پیشرفته در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری بر کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی است.

 

روش کار: در این پژوهش آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد، که در فاصله اسفند 1391 تا شهریور 1392 انجام شد، 3 نوجوان مبتلا به بیماری کرونری قلبی مراجعه کننده به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز، به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه نگرش های ناکارآمد بک و ایزمن، آزمون استرس هری و پکیج آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری استفاده شد. متناسب با طرح اجرا شده، برای بررسی اثربخشی مداخلات به عمل آمده، از تحلیل های نموداری و ترسیمی استفاده شد. همچنین برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت.

 

یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه اثر در مولفه نگرش های ناکارآمد، در آزمودنی اول 09/8 ودر آزمودنی دوم 73/6 و در آزمودنی سوم 32/5 برآورد شده است که اندازه اثر هر سه آزمودنی بالاتر از اندازه اثر 70/2 است که نشان می دهد اندازه اثر مولفه نگرش های ناکارآمد در هر سه آزمودنی بزرگ است. همچنین اندازه اثر مولفه استرس در آزمودنی اول 63/5، و در آزمودنی دوم 50/6 و در آزمودنی سوم 95/5 برآورد شده است که اندازه اثر مولفه استرس در هر سه آزمودنی بزرگ است.

 نتیجه گیری: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی تاثیر چشمگیری داشته است. چرا که اندازه اثر آموزش های به عمل آمده در مولفه های نگرش های ناکارآمد و استرس در همه آزمودنی ها در حد بالا بود
متن کامل [PDF 281 kb]   (4465 دریافت)    
نوع مطالعه: موردنگاري | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb