جلد 21، شماره 127 - ( 10-1393 )                   جلد 21 شماره 127 صفحات 60-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, Kuhpayehzadeh J, Hashemzadeh M, Shajari J, Jafari A. Comparison of patients’ demand and need to receive restorative dental services. RJMS 2015; 21 (127) :52-60
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3474-fa.html
دریازاده سعیده، کوهپایه زاده جلیل، هاشم زاده مهدی، شجری ژیلا، جعفری احمد. بررسی مقایسه ای میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی ترمیمی. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (127) :52-60

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3474-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (5063 مشاهده)
 

زمینه وهدف: بررسی تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی، در ارائه این خدمات و برآوردن نیازهای درمانی جامعه نقش ویژه ای دارد. این پژوهش با هدف مقایسه میان میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی ترمیمی انجام شد.

 

روش کار: این مطالعه، توصیفی- مقطعی و گرد آوری اطلاعات به وسیله چک لیست بود. ‏تقاضاها و نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی بیماران مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان اصفهان با روش نمونه گیری غیر تصادفی ‏متوالی طی سه ماه استخراج و وارد نرم افزار نرم افزار SPSS نسخه 17 گردید. جهت آنالیز داده ها از آزمون کای دو استفاده شد. سطح معنی داری 05/0  p<در نظر گرفته شد.

 

یافته ها: مجموعا 1040 بیمار بررسی شدند که 603 نفر (58%) در گروه سنی 15-49 سال قرار داشتند. بیشترین علت مراجعه ‏بیماران به ترتیب مربوط به اندودنتیکس شامل 258 نفر(8/24 %)، ترمیمی و پروتز شامل 193 نفر (هر کدام 5/18%) و پریودنتیکس شامل 133 نفر(8/12%) بودند ‏و کمترین میزان علت مراجعه، بیماریهای دهان شامل 7 نفر (7/0 %) بود. 1027 بیمار (75/98%) به خدمات دندانپزشکی ترمیمی نیاز داشتند ولی تنها 195 بیمار (8/18%) تقاضای دریافت این خدمات را داشتند (05/0p<).

 

نتیجه گیری: بیشتر افراد تا زمانی‌که دچار درد دندان نشوند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند که بیانگر عدم آگاهی مراجعین در نقش پیشگیری کننده معاینه و کنترل های دوره ای در افزایش سلامت دهان و دندان است، همچنین بسیاری از بیماران از نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی خود، آگاهی ندارند بنابراین برای برآورده سازی این خدمات در بیماران، باید میزان تقاضا برای دریافت خدمات را در آنها افزایش یابد، در نتیجه تعادلی میان تقاضا و نیاز افراد برای دریافت خدمات برقرار و نیازهای درمانی واقعی جامعه برآورده می شود.

 
واژه‌های کلیدی: تقاضا، نیاز، دندانپزشکی ترمیمی
متن کامل [PDF 264 kb]   (2377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb