زمینه وهدف: بررسی تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی، در ارائه
این خدمات و برآوردن نیازهای درمانی جامعه نقش ویژه ای دارد. این پژوهش با هدف مقایسه میان میزان تقاضا و نیاز بیماران برای دریافت خدمات
دندانپزشکی ترمیمی
انجام شد.
روش کار: این مطالعه، توصیفی-
مقطعی و گرد آوری اطلاعات
به وسیله چک لیست بود. تقاضاها و نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی بیماران مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان
اصفهان با روش نمونه گیری غیر
تصادفی متوالی طی سه ماه استخراج و وارد نرم افزار نرم افزار SPSS
نسخه 17 گردید. جهت آنالیز داده ها از آزمون کای دو استفاده شد. سطح
معنی داری 05/0 p<در نظر گرفته شد.
یافته ها: مجموعا 1040 بیمار
بررسی شدند که 603 نفر (58%) در گروه سنی 15-49
سال قرار داشتند. بیشترین علت مراجعه بیماران به ترتیب مربوط به
اندودنتیکس شامل 258 نفر(8/24 %)، ترمیمی و پروتز شامل 193 نفر (هر کدام 5/18%) و پریودنتیکس
شامل 133 نفر(8/12%) بودند و کمترین میزان
علت مراجعه، بیماریهای دهان شامل 7 نفر (7/0 %) بود.
1027 بیمار (75/98%) به خدمات
دندانپزشکی ترمیمی نیاز داشتند ولی تنها 195 بیمار (8/18%) تقاضای دریافت این
خدمات را داشتند (05/0p<).
نتیجه گیری: بیشتر
افراد تا زمانیکه دچار درد دندان نشوند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند که بیانگر
عدم آگاهی مراجعین در نقش پیشگیری کننده معاینه و کنترل های دوره ای در افزایش
سلامت دهان و دندان است، همچنین بسیاری از بیماران
از نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی خود، آگاهی ندارند بنابراین برای
برآورده سازی این خدمات در بیماران، باید میزان تقاضا برای دریافت خدمات را در
آنها افزایش یابد، در نتیجه تعادلی میان تقاضا و
نیاز افراد برای دریافت خدمات برقرار و نیازهای درمانی واقعی جامعه برآورده می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |