زمینه و هدف: سرطان
پوست سومین علت شایع مرگ و میر در استان یزد و از نظر درگیری عضوی دومین سرطان
شایع در زنان استان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر
الگوی پرسید بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در
دانشجویان دختر شهر یزد طراحی و انجام شد.
روش کار: مطالعه
مداخله ای نیمه تجربی حاضر با حجم نمونه 75 نفر در هر گروه که به روش تصادفی از دانشگاه های یزد
انتخاب شدند، اجرا شد. روایی و پایایی پرسشنامه خودساخته تأیید شد. پرسشنامه توسط همه آزمودنی ها تکمیل و داده های حاصل تحلیل شداستراتژی
آموزشی مورد استفاده شامل روشهای چهره به چهره و بحث گروهی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری مطالعه کمتر از 05/0 در نظر
گرفته شد.
یافته ها: قبل از آموزش، عوامل مستعد کننده رفتار در دانشجویان در حد متوسط (6/56%) (آگاهی در سطح متوسط (6/51%)، نگرش در حد نسبتاً خوب (1/66%)) و انجام رفتارهای پیشگیری کننده توسط آنها در سطح نسبتاً پائینی (48%) قرار داشت. آگاهی با نگرش و رفتار و همچنین نگرش با رفتار همبستگی مستقیم معنی دار داشت. آگاهی و نگرش به عنوان عوامل مستعد کننده 1/25 درصد تغییرات رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست را پیش بینی کردند که نگرش پیش بینی کننده قوی تر بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد الگوی پرسید چارچوبی جهت طرح
ریزی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست
در دانشجویان باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |