جلد 21، شماره 126 - ( 9-1393 )                   جلد 21 شماره 126 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nadrian H, Rahaee Z, Mazloomy Mahmoodabad S S, Bahrevar V, KHajeh Z, Najafi S et al . Effects of educational intervention on promoting skin cancer preventive behaviors and its predisposing factors among female students in Yazd city: An application of some PRECEDE Model constructs. RJMS 2014; 21 (126) :55-64
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3429-fa.html
ندریان حیدر، رهایی زهره، مظلومی محمودآباد سیدسعید، بهره ور ولی، خواجه زهرا، نجفی ساریسا و همکاران.. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد:کاربرد برخی سازه های مدل پرسید . مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (126) :55-64

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3429-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (6398 مشاهده)

 زمینه و هدف: سرطان پوست سومین علت شایع مرگ و میر در استان یزد و از نظر درگیری عضوی دومین سرطان شایع در زنان استان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد طراحی و انجام شد.

 روش کار: مطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر با حجم نمونه 75 نفر  در هر گروه که به روش تصادفی از دانشگاه های یزد  انتخاب شدند، اجرا شد. روایی و  پایایی پرسشنامه خودساخته تأیید شد. پرسشنامه توسط همه آزمودنی ها تکمیل و داده های حاصل تحلیل شداستراتژی آموزشی  مورد استفاده شامل روشهای چهره به چهره و بحث گروهی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

 یافته ها: قبل از آموزش، عوامل مستعد کننده رفتار در دانشجویان در حد متوسط (6/56%) (آگاهی در سطح متوسط (6/51%)، نگرش در حد نسبتاً خوب (1/66%)) و انجام رفتارهای پیشگیری کننده توسط آنها در سطح نسبتاً پائینی (48%) قرار داشت. آگاهی با نگرش و رفتار و همچنین نگرش با رفتار همبستگی مستقیم معنی دار داشت. آگاهی و نگرش به عنوان عوامل مستعد کننده 1/25 درصد تغییرات رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست را پیش بینی کردند که نگرش پیش بینی کننده قوی تر بود.

 نتیجه گیری: به نظر می رسد الگوی پرسید چارچوبی جهت طرح ریزی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانشجویان باشد.

 

 

 

متن کامل [PDF 241 kb]   (2977 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb