زمینه و هدف:
بیماریهای قلبی شایع ترین علل مرگ و میر بوده و میزان بروز آن درکشورهای درحال
توسعه روبه افزایش است. عمل بای پس شریان کرونر CABG (Bypass
Graft (Coronary Artery یکی از روشهای درمانی بیماران فوق میباشد که در بسیاری از موارد
اضطراب و تغییرات همودینامیکی را به دنبال دارد. این پژوهش با انجام آموزش چهره به
چهره سعی در رفع مشکل فوق دارد.
روش کار:
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که به منظور بررسی تاثیر آموزش براضطراب و
وضعیت همودینامیک بیماران
کاندید CABG در ارومیه در سال 1390 صورتگرفت. در
این مطالعه 124 بیمار واجد شرایط انتخاب شده به روش در دسترس به شیوه تصادفی به دو
گروه کنترل و آزمون تقسیم، میزان اضطراب و نیازهای آموزشی ایشان در حین پذیرش و قبل
از عمل با استفاده از پرسش نامه آمستردام و وضعیت همودینامیکشان با چکلیست مورد
بررسی قرارگرفت. دادهها با کمک نرمافزار SPSS13 و آزمون هایT زوج،T مستقل و ANOVA مورد بررسی قرارگرفت.
یافتهها: نتایج
نشان داد بین دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنیداری وجود نداشت.
همچنین تفاوت معنیداری بین میزان اضطراب و نیازهای آموزشی گروه
شاهد در دو فاصله زمانی یافت نشد. درگروه آزمون میزان
اضطراب و نیازهای آموزشی پس از آموزش نسبت به زمان پذیرش کاهش معنیداری داشت(001/0(p<. وضعیت همودینامیک هر دو گروه نیز قبل از عمل نسبت به زمان پذیرش
به طور معنیداری تغییریافت. همچنین بین جنس و سطح تحصیلات بیماران با اضطراب
ارتباط معنیداری یافت شد (05/0(p<.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج سودمند حاصل از آموزش برکاهش اضطراب و تثبیت وضعیت همودینامیک
بیماران تحت جراحی
بای پس، توجه به مقوله آموزش از سوی کادر درمانی امری ضروری بوده و توصیه میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |