جلد 20، شماره 114 - ( 9-1392 )                   جلد 20 شماره 114 صفحات 34-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jasemi M, Rahmani A, Aghakhani N, Eghtedar S, Alinejad H. The effect of face to face education on anxiety and hemodynamic status of patients who are candidates for CABG surgery. RJMS 2013; 20 (114) :28-34
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2810-fa.html
جاسمی مدینه، رحمانی آزاد، آقاخانی نادر، اقتدار سامره، علی نژاد حمدالله. تاثیر آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب و وضعیت همودینامیک بیماران کاندید جراحی بای پس شریان کرونر . مجله علوم پزشکی رازی. 1392; 20 (114) :28-34

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2810-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (6830 مشاهده)
 

زمینه و هدف: بیماری‌های قلبی شایع ترین علل مرگ و میر بوده و میزان بروز آن درکشورهای درحال توسعه روبه افزایش است. عمل بای پس شریان کرونر CABG (Bypass Graft (Coronary Artery  یکی از روش‌های درمانی بیماران فوق می­باشد که در بسیاری از موارد اضطراب و تغییرات همودینامیکی را به دنبال دارد. این پژوهش با انجام آموزش چهره به چهره سعی در رفع مشکل فوق دارد.

 

روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که به منظور بررسی تاثیر آموزش براضطراب و وضعیت همودینامیک بیماران کاندید CABG در ارومیه در سال 1390 صورت­گرفت. در این مطالعه 124 بیمار واجد شرایط انتخاب شده به روش در دسترس به شیوه تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم، میزان اضطراب و نیازهای آموزشی ایشان در حین پذیرش و قبل از عمل با استفاده از پرسش نامه آمستردام و وضعیت همودینامیکشان با چک­لیست مورد بررسی قرارگرفت. داده­ها با کمک نرم­افزار SPSS13 و آزمون هایT  زوج،T  مستقل و ANOVA مورد بررسی قرارگرفت.

 

یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی­داری وجود نداشت. همچنین تفاوت معنی­داری بین میزان اضطراب و نیازهای آموزشی گروه شاهد در دو فاصله زمانی یافت نشد. درگروه آزمون میزان اضطراب و نیازهای آموزشی پس از آموزش نسبت به زمان پذیرش کاهش معنی­داری داشت(001/0(p<. وضعیت همودینامیک هر دو گروه نیز قبل از عمل نسبت به زمان پذیرش به طور معنی­داری تغییریافت. همچنین بین جنس و سطح تحصیلات بیماران با اضطراب ارتباط معنی­داری یافت شد (05/0(p<.

 

نتیجهگیری: با توجه به نتایج سودمند حاصل از آموزش برکاهش اضطراب و تثبیت وضعیت همودینامیک بیماران تحت جراحی بای پس، توجه به مقوله آموزش از سوی کادر درمانی امری ضروری بوده و توصیه می­گردد.

 
متن کامل [PDF 295 kb]   (2904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb