جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni Kebria Z, Hoseini Daroonkolaei S Z, Ghasemzadeh K, Adabitabar Firozja M. The Impact of a Service-Oriented University with a Fifth-Generation Approach on Social Responsibility in Mazandaran and Babol Universities of Medical Sciences. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9181-fa.html
محسنی کبریا زهرا، حسینی درونکلائی سیده زهرا، قاسم‌زاده کوروش، ادبی تبار فیروزجاه محمد. تأثیر دانشگاه خدمت محور با رویکرد نسل پنجم بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9181-fa.html


، s.zahra.hoseini61@gmail.com
چکیده:   (287 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، دانشگاه خدمت ‌محور با رویکرد نسل پنجم به عنوان مدلی نوین برای ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه‌ها مطرح شده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دانشگاه خدمت‌محور نسل پنجم بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل انجام شد.
روش ­کار: این مطالعه کاربردی، اکتشافی و آمیخته (کیفی-کمی) بوده و در سال‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام شده است. بخش کیفی بر مبنای نظریه داده‌بنیاد با انجام ۱۰ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق با اعضای هیئت علمی منتخب بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و اصل اشباع نظری انجام گرفت. در بخش کمی، پرسشنامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی مایگنان و فریل (۲۰۰۲) با ۳۳ گویه و چهار بعد اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه، در نمونه‌ای 254 نفری از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های کیفی با کدگذاری نظری و داده‌های کمی با تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دانشگاه خدمت‌محور نسل پنجم تأثیر معناداری بر افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تمامی ابعاد دارد، به‌ویژه بعد اخلاقی که بیشترین تأثیر را نشان داد. همچنین، تحلیل داده‌های کیفی ابعاد کلیدی و سازوکارهای مؤثر دانشگاه خدمت‌محور را در تقویت رفتارهای مسئولانه اجتماعی مشخص ساخت.
نتیجه‌گیری: این پژوهش با تلفیق داده‌های کیفی و کمی، تصویری عمیق و دقیق از نقش دانشگاه خدمت‌محور نسل پنجم در ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی ارائه می‌دهد و می‌تواند راهنمای سیاست‌گذاران و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت بهبود عملکرد اجتماعی و اخلاقی دانشگاه‌ها باشد.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb