Mirzaei Khargoushki F, Homaiony A. The Relationship Between Mindfulness and Emotional Safety in the Family with Cyberbullying Among Adolescents in Qaleh Ganj County. RJMS 2022; 29 (9) :427-438
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9091-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه غیر انتفاعی، واحد نور، مازندران، ایران.
2-
چکیده: (646 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجا که ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی از جمله متغیرهای قابل آموزش و ارتقا هستند، شناسایی نقش آنها در پیشبینی یا کاهش قلدری سایبری میتواند راهگشای مداخلات تربیتی و روانشناختی مؤثر باشد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین ذهن اگاهی و ایمنی هیجانی در خانواده با قلدری سایبری در نوجوانان شهر قلعه گنج در سال 1401 بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر (15-18 سال) شهر قلعه گنج در سال 1401 به تعداد 1508 نفر تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر 235 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج و احتمال کاهش حجم نمونه در نظر گرفته شد و به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه ایمنی هیجانی برونر و همکاران (2008)، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون و ضریب هبستگی پیرسون، تحلیل آنوا استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی و ایمنی هیجانی با قلدری سایبری همبستگی منفی معنیداری وجود دارد و به طور مشخص هرچه ذهن آگاهی و ایمنی هیجانی بیشتر باشد قلدری سایبری کمتر خواهد بود.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی نقش مهم و تأثیرگذاری در کاهش قلدری سایبری دانشآموزان دارند. بنابراین، پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی در مدارس و خانوادهها، به ویژه در زمینه تقویت ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی، گنجانده شود تا ضمن افزایش سازگاری روانی و اجتماعی، از پیامدهای منفی قلدری سایبری پیشگیری گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی