تشنج ناشی از تب که در کودکان از شیوع بالایی برخوردار است میتواند ناشی از تب ساده بدون وجود کانون عفونت یا به علت عفونتهای موضعی باشد که مهمترین آن عفونت مغزی میباشد. تشخیص مننژیت در این کودکان تنها براساس یافتههای بالینی به خصوص در سن کمتر از 18 ماه مشکل بوده و در این موارد انجام دادن پونکسیون مایع نخاع(Lumbar Puncture=LP) کمک کننده است. با وجود تحقیقات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است ضرورت انجام شدن LP به دنبال تب و تشنج در کودکان، هنوز مورد بحث میباشد. در این تحقیق که از نوع گذشتهنگر توصیفی ـ مقطعی بود، فراوانی مننژیت در کودکان 5 ماه تا 6 سال که با تب و تشنج در سالهای 81-1376 در بیمارستان رسول اکرم بستری شده بودند بررسی شد و ضرورت انجام شدن LP در این کودکان تعیین گردید. در این مطالعه از 295 کودک، یافتههای CSF مربوط به 245 کودک که LP برای آنها انجام شده بود مورد بررسی قرار گرفت. از 245 کودک با متوسط سنی 3/18±5/28 ماه، 206 کودک تب و تشنج ساده(84%) و 39 کودک تب و تشنج کمپلکس(16%) داشتند. بررسی CSF در 9 کودک مننژیت (باکتریال + آسپیتک)را نشان داد(6/3%) که در 4 مورد عامل مننژیت، عامل باکتریال بوده است(6/1%). متوسط سنی 9 بیمار مننژیتی 4±13 ماه بود(تمام کودکان مبتلا به مننژیت باکتریال سن زیر 18 ماه داشتند) و تمام آنها با اولین حمله تب و تشنج مراجعه کرده بودند. در 9 بیمار مبتلا به مننژیت، 6/56% از تشنجها از نوع کمپلکس بود بدین ترتیب که از 4 کودک مبتلا به مننژیت باکتریال، 3 کودک(75%) و از 5 کودک مبتلا به مننژیت آسپتیک 2 کودک(40%) تشنج کمپلکس داشتند. با توجه به آزمون 2-Chi بین نوع تشنج و شیوع مننژیت و نیز نوع تشنج و شیوع مننژیت باکتریال در کودکان با تب و تشنج، ارتباط آماری معنیداری وجود داشت(05/0Pvalue<) در نتیجه میتوان گفت مننژیت به خصوص مننژیت باکتریال در کودکانی که با تب و تشنج مراجعه میکنند شایع نیست. اغلب کودکان با تب و تشنج که تشخیص مننژیت برای آنها گذاشته شد سن زیر 18 ماه داشتند بنابراین میتوان گفت انجام شدن LP در تمام کودکان زیر 18 ماه که با اولین حمله تب و تشنج مراجعه میکنند ضروری میباشد. به تشنجهای کمپلکس کودکان نیز باید اهمیت داده شود و بهتر است در این موارد نیز کودک تحت LP قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |