جلد 17، شماره 72 - ( 3-1389 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 77-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirouzi. The Relationship between Workplace Spirituality and Job Engagement among Employees of the Education Department in Torbat-e Heydariyeh. RJMS 2010; 17 (72) :73-77
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8896-fa.html
پیروزی داوود. رابطه معنویت شغلی با دلبستگی شغلی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه. مجله علوم پزشکی رازی. 1389; 17 (72) :73-77

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8896-fa.html


چکیده:   (20 مشاهده)
زمینه و هدف: معنویت شغلی تأثیر چشمگیری بر وابستگی شغلی کارکنان دارد و آنها را نسبت به کارشان متعهدتر و دلبسته‌تر می‌سازد. از این رو، هدف این تحقیق بررسی رابطه بین معنویت شغلی و دلبستگی شغلی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه بود.
روش کار: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق 50 نفر بوده و به روش نمونه گیری تمام شمار 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های معنویت شغلی میلیمن و همکاران (2003) و دلبستگی شغلی کانفرینگو (1982) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگ پیرسون استفاده گردید..
یافته­ها: نتایج نشان داد از آنجاکه آماره تی بزرگتر از 96/1 و سطح معنی داری کوچکتر از 05/0 می‌باشد؛ بنابراین نتیجه می‌توان گرفت که بین معنویت شغلی با دلبستگی شغلی رابطه وجود دارد. بر اساس نتایج ضریب همبستگی برابر با 481/0 می‌باشد که نشان از رابطه مثبت و متوسط بین دو متغیر می‌باشد. همچنین 7/20 % تغییرات دلبستگی شغلی را می‌توان بوسیله معنویت شغلی پیش بینی نمود.
نتیجه گیری: نتایج نشان می‌دهد که با افزایش معنویت شغلی، سطح وابستگی شغلی کارکنان نیز به‌طور معناداری افزایش می‌یابد، که این امر می‌تواند به بهبود عملکرد، کاهش ترک شغل و افزایش تعهد به سازمان منجر شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مدیران و سیاست‌گذاران آموزشی با تقویت معنویت شغلی، زمینه‌ای را فراهم آورند که کارکنان احساس هدفمندتری از کار خود داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 353 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb