Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.265
Clinical trials code: 01
Hasankhani Kouhestani F, Vahedi H, Hosseini S H. Providing a Qualitative Model of Consumer Behavior of Health and Medical Products in Therapeutic Environments. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8877-fa.html
استادیار، گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران ، h.vahedi1960@gmail.com
چکیده: (106 مشاهده)
زمینه و هدف: در فضای رقابتی کنونی و با تغییرات سریع در نیازهای مصرفکنندگان، توجه به رفتار مصرف کننده اهمیت دارد. لذا هدف این مطالعه تدوین مدل کیفی رفتار مصرف کننده محصولات سلامت محور و پزشکی در محیطهای درمانی بود.
روشکار: جامعهی آماری این مطالعه کیفی شامل تمام پژوهشگران و اساتید دانشگاهی متخصص در حوزهی بازاریابی و برخی فعالان حوزه بازاریابی در فروش تجهیزات سلامت محور و پزشکی بود. حجم نمونۀ آماری (مشارکتکنندگان در پژوهش) در بخش کیفی 20 نفر تا رسیدن به اشباع نظری از طریق مصاحبههای دلفی نیمهساختارمند بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشکدگذاری باز، محوری وانتخابی با انتخاب مقولههای اصلی پژوهش بر اساس الگوی زیر تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد مقولهها در قالب 26 کد مقوله و 95 گویه مشخص شد و در دل سازههای ۶ گانه الگوی پارادایمی به صورت پدیده اصلی و مرکزی (3 مقوله و 13 مفهوم)، شرایط علّی (4 مقوله، 15 گویه)، شرایط زمینهای (7 مقوله، 25 گویه)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (5 مقوله، 15 گویه)، راهبردها (3 مقوله، 12 گویه) و پیامدها (4 مقوله، 15 گویه) جای گرفتند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان کرد که در بازار رقابتی لوازم سلامت محور و پزشکی، طراحی یک مدل کیفی رفتار مصرف کننده سلامت محور که به عوامل مختلفی همچون شفافیت اطلاعات، شخصیسازی ارتباطات، و مسئولیتپذیری اجتماعی توجه دارد، میتواند به موفقیت برندها در جذب و حفظ مشتریان کمک شایانی کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی