Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.030
Clinical trials code: 01
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.Pasha@gmail.com
چکیده: (162 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: جهان در عصر حاضر، در حال تحولات سریع و پیش بینی نشدنی است. اگرچه این تحولات در تمام دوران وجود داشته است، امروزه چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ سرعت آن بی سابقه است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد رهبری مبتنی بر الهام بخش در افزایش اعتماد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش: پژوهش¬ حاضر از نظر هدف، کاربردی از نوع «توصیفی - پیمایشی » استفاده شد.جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه هیأت اعضای علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که برابر با 484 نفر می باشد. تعداد نمونه براساس جدول کرجسی- مورگان (تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه) صورت گرفته که تعداد 214 نفر به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامههای استاندارد رهبری الهام بخش باس و آوالیو ،اعتماد سازمانی توسط پاین(2003)استفاده شد. جهت بررسی سوال¬های پژوهش و تصمیم¬گیری در مورد داده¬های جمع¬آوری شده از نرم¬افزارهای SPSS، SMARTPLS استفاده شده است.
یافته ها: آماره t (t-value) معنی دار بودن اثر متغیرها را بر هم نشان میدهد. اگر مقدار t بیشتر از 96/1 باشد یا بطور معادل مقدار p-value کمتر از 05/0 باشد؛ یعنی اثر معنیدار است. همچنین ضرایب مسیر اگر بالای 6/0 باشد، بدین معناست که ارتباطی قوی میان دو متغیر وجود دارد؛ اگر بین 3/0 تا 6/0 باشد، ارتباط متوسط و اگر زیر 3/0 باشد، ارتباط ضعیفی وجود دارد. ضریب عاملی تاییدی ترغیب ذهنی در تبیین رهبری الهامبخش برابر با 865/0 و آماره t برابر با 272/59 و مقدار p-value کمتر از 05/0 بوده در نتیجه، ترغیب ذهنی در تبیین رهبری الهامبخش تاثیر معنیدار دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که، رهبری الهام بخش بر ارتقاء اعتماد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاثیر معنی¬دار و مثبتی دارد. ابعاد رهبری الهام بخش در ارتقاء اعتماد سازمانی اعضای هیأت علمی شامل ابا 1. ترغیب ذهنی (4 گویه)، 2. نفوذ آرمانی (8 گویه)، 3. انگیزش الهامبخش (4 گویه) 4. ملاحظه فردی (4 گویه شناسایی شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی