Research code: 5025542552
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1399.146
Clinical trials code: 5025542552
استادیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، keivannorozy@gmail.com
چکیده: (409 مشاهده)
زمینه و هدف: کم توانیهای یادگیری نظیر اختلال خواندن، نوشتن و حساب به طور معمول در سالهای اول مدرسه آشکار میشوند و میتوانند بر پیشرفت تحصیلی و سایر جنبههای زندگی دانش آموزان تاثیر بگذارند. پژوهش حاضر باهدف بررسی پژوهش تاثیر مداخلات مبنی بر بازی (حرکتی، اگزرگیم، بینایی) بر کم توانیهای یادگیری (مهارت نوشتن، مهارتهای خواندن) دانش آموزان ابتدایی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه و به صورت مقطعی با سه گروه آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطه در شهر چالوس در سال ۱۴۰۲ تشکیل دادند. از این جامعه، چهل پنج داوطلب واجد شرایط بهروش هدفمند وارد مطالعه شدند و بهروش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، مقیاس مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران (۲۰۱۱)، آزﻣﻮن ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻓﻼح ﭼﺎی (1384) و آزﻣﻮن ﻋﻤﻠﮑﺮد خواندن کرمی نوری و مرادی (1384) بود. بهمنظور انجام مداخله پروتکل مبنی بر بازی شامل 8 هفته و هر هفته 2 جلسه که در مجموع 16 جلسه تمرین بازیهای منتخب در گروه های آزمایش اجرا شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافتهها: اثر زمان، اثر گروه و اثر تعامل زمان و گروه بر نمرات متغیرهای مهارت خواندن و نوشتن معنادار بود. مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون با پسآزمون و پیشآزمون با پیگیری برای متغیرهای مهارت خواندن و نوشتن در گروه آزمایش معنادار بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، بازی مبتنیبر بازیهای بینایی بر افزایش مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان اثربخش است؛ بنابراین معلمان و مشاوران و درمانگران میتوانند بهمنظور بهبود این متغیرها در دانش آموزان، از این بازیهای استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب ورزش