Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1402.093
Clinical trials code: 01
گروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان ، ایران ، Hamid.molayi@gmail.com
چکیده: (289 مشاهده)
والدین کودکان مبتلا به نقص توجه – بیش فعالی در مقایسه با والدین کودکان معمولی، استرس بیشتری را تجربه می کنند.که همین امر نیز میتواند منجر به مشکلات سلامت روان والدین، مانند افسردگی، استرس والدینی و افزایش مشکلات والدین شود این فشار روانی ناشی از وجود فرزند دارای اختلال، در سبک های فرزندپروری تأثیر بسزایی دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال 1402بوده است. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون در گروه آزمایشی (برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت) و گروه مقایسه (شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) با گروه گواه و پیگیری است جامعه اماری کلیه مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک های کودک و روانپزشکان شهر کرمان در سال 1402 می باشد نمونه پژوهش شامل 60 نفر از مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در 6 ماهه بهار و تابستان 1402 و دارای ملاک های ورود به مداخله انتخاب و بصورت نمونه گیری هدفمند و تخصیص تصادفی ساده 20 شرکت کنندگان به هرگروه و اجرای مداخله ها است. گروه آزمایش تحت مداخله فرزندپروری مثبت و درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای یک دوره 12 جلسه 75 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه چندبعدی خستگی (MFI) اسمتس (1996) بود. نتایج پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد میانگینهای برآوردهشدهی نمرات خستگی روانشناختی در گروه برنامه مداخلهای فرزندپروری مثبت، گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه کنترل، تفاوت معناداری را نشان میدهد. بنابراین میتوان گفت برنامه مداخلهای فرزندپروری مثبت اثرگذاری بیشتری بر خستگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی نسبت به شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی داشته است
نتیجه گیری: از برنامه مداخلهای فرزندپروری مثبت جهت کاهش خستگی روانشناختی مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی می توان بهره گرفت .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی