جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.113
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabiri Qomi N, Zargham Hajebi M, Mirzahosseini H. Clarifying the Relationship between Attachment Quality and Self-Identity in Adolescents. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8583-fa.html
کبیری قمی نعیمه، ضرغام حاجبی مجید، میرزاحسینی حسن. تبیین رابطه بین کیفیت دلبستگی با هویت من در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8583-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (443 مشاهده)
زمینه و هدف: هر چند پژوهش­هایی ویژگی­های رشد هویت "من" در نوجوانان را بررسی می­کند، ولی تحقیقات اندکی الگوهای رشد هویت "من" و رابطه آن را با عوامل مختلف فردی و محیطی که از لحاظ نظری برای رشد هویت مهم هستند، نشان داده است. لذا هدف اصلی این پژوهش، تبیین رابطه بین کیفیت دلبستگی با هویت من در نوجوانان بود.
روش ­­کار: این پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم شهر قم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد آنها 7809 نفر (4148 دختر و3661 پسر) بود و تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 366 نفر بدست آمد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه گسترش‌یافته عینی پایگاه هویت (ویرایش دوم)، پرسشنامه دلبستگی نوجوانان به والدین و همسالان. روابط زوجی متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون ارزیابی شد و مدل مفهومی پژوهش با آزمون تحلیل مسیر در نرم­افزار ایموس آزمون شد.
یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد بین کیفیت دلبستگی با سبک هویت زودرس در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معنی­داری وجود داشت. رابطه بین کیفیت دلبستگی با سبک هویت زودرس، همبستگی مثبت و معنی­داری وجود داشت.
نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که رابطه بین کیفیت دلبستگی و هویت من در نوجوانان می‌تواند به در درک این چالش‌ها و ایجاد مداخلات مؤثرتر برای حمایت از نوجوانان در این دوره حساس رشد کمک کند.
واژه‌های کلیدی: هویت من، کیفیت دلبستگی، نوجوانان
متن کامل [PDF 1070 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb