جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.R.REC.1401.014
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lachini A, Mojtabaie M, Mirhashemi M. Clinical Trial of an Educational-Interventional Package Focused on The Solution of Pervasive Anxiety on the Over-Anxiety of Couples Referring to Medical Centers. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8544-fa.html
لاچینی عزیز، مجتبایی مینا، میرهاشمی مالک. کارآزمایی بالینی بستۀ آموزشی-مداخله‌ای راه‌حل محور اضطراب فراگیر بر فرانگرانی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز درمانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8544-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، Mojtabaie_in@yahoo.com
چکیده:   (258 مشاهده)
زمینه و هدف: یﮑﯽ از تازه‌ترین مؤلفه‌ها در حیطه اﺧﺘﻼﻻت اﺿـﻄﺮاﺑﯽ ﻣﻔﻬـﻮم ﻓﺮاﻧﮕﺮاﻧـﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﮕﺮاﻧﯽ در ﻣﻮرد ﻧﮕﺮاﻧﯽ اشاره دارد. ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ کارآزمایی بالینی بستۀ آموزشی-مداخله‌ای راه‌حل محور اضطراب فراگیر بر فرانگرانی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز درمانی بود.
روش­ کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ به‌صورت ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ در دو بخش ﮐﯿﻔـﯽ و کمی می‌انجام ﺷـﺪ. زیر مطالعه اول: ﺗﺪویﻦ ﺑﺴﺘﻪ مداخله‌ای، آموزشی اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور از طریق مرور، بررسی نظر متخصصین به روش دلفی و تعیین روایی محتوایی بسته آموزشی طراحی‌شده و زیر مطالعه دوم: کار آزمایی بالینی ﺑﺴﺘﻪ آموزشی، مداخله ای  ﺑﺮ فرانگرانی. بخش کمی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎیﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن - ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل بود. بسته درمانی در 8 جلسه 45 دقیقه ای تدوین گردید. این بسته بر روی 30 زوج که حداقل یکی از آن ها دارای اختلال اضطراب فراگیر بود، اجرا شد . نمونه گیری به صورت در دسترس هدفمند بود که در دو گروه آزمایش (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) به صورت تصادفی جایگزین شدند. نهایتاً اطلاعات 27 زوج وارد تجزیه و تحلیل آماری گشت. ابزارهای پژوهش، ﭘﺮﺳﺸ ﻨﺎمه مقیاس اختلال اضطراب فراگیر ۷ سؤالی اسپیتزر و همکاران (Generalized Anxiety Disorder Scale-GAD-7)، و پرسش نامه فرانگرانی ولز (MWQ Metaworry Questionnaire-) بودند ﮐﻪ در اﺑﺘﺪا و اﻧﺘﻬﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮔﺮدیﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوریﺷﺪه ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارSPSS26 و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮاریﺎﻧﺲچند متغییره ﻣﻮرد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
یافته­ ها: نتایج نشان داد ﺑﺎ ﺣﺬف اﺛﺮ نمره‌های فرانگرانی پیش‌آزمون به‌عنوان ﻣﺘﻐﯿﺮ هم پراش اﺛﺮ اﺻﻠﯽ بسته آموزشی- مداخله‌ای اضطراب فراگیر مبتنی بر رویکرد راه‌حل محور ﺑﺮ نمره‌های فرانگرانی در پس‌آزمون معنی‌دار اﺳﺖ.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی-مداخله‌ای راه‌حل محور اضطراب فراگیر، تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش فرانگرانی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز درمانی دارد.
متن کامل [PDF 1248 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb