جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 143-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.SUMS.REC.1401.213
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhlaghi Yazdinejad F, Rahimi C, Mohammadi N. Comparing the Effectiveness of Sensory Integration Training Method and Central Nervous System Reorganization Method on Explicit and Implicit Memory, Mental Maintenance Ability and Visual-Spatial Skills of Students with Special Learning Disorder. RJMS 2023; 30 (5) :129-143
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html
اخلاقی یزدی نژاد فاطمه، رحیمی چنگیز، محمدی نوراله. مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :129-143

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html


استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، chrahimi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (422 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز می­باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر  با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998)  بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24  انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که  اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارت­های دیداری-فضایی کودکان معنی­دار می‌باشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی سه گروه  و بین اثربخشی روش‌های آموزشی با در نظر گرفتن اختلال‌های یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب نشان داد که  تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانش‌آموزان بیش از گروه سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجه­گیری شد که روش‌های یکپارچگی حسی و سازمان­دهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده می­باشد.
متن کامل [PDF 1382 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb