Research code: 0
Ethics code: IR.SUMS.REC.1401.213
Clinical trials code: 0
Akhlaghi Yazdinejad F, Rahimi C, Mohammadi N. Comparing the Effectiveness of Sensory Integration Training Method and Central Nervous System Reorganization Method on Explicit and Implicit Memory, Mental Maintenance Ability and Visual-Spatial Skills of Students with Special Learning Disorder. RJMS 2023; 30 (5) :129-143
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html
اخلاقی یزدی نژاد فاطمه، رحیمی چنگیز، محمدی نوراله. مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :129-143
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، chrahimi@shirazu.ac.ir
چکیده: (422 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز میباشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24 انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارتهای دیداری-فضایی کودکان معنیدار میباشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی سه گروه و بین اثربخشی روشهای آموزشی با در نظر گرفتن اختلالهای یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب نشان داد که تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانشآموزان بیش از گروه سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجهگیری شد که روشهای یکپارچگی حسی و سازماندهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی