جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-7781-3
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1402.084
Clinical trials code: 1234


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fadavi F, Zandi F, Jadidi H. Examining the Psychological Components of Academic Imposter and the Effectiveness of the Completed Program Based on the Dimensions of Academic Well-Being Components in Medical Students of Kurdistan. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8376-fa.html
فدوی فرزانه، زندی فرزاد، جدیدی هوشنگ. بررسی مؤلفه‌های روانشناختی وانمودگرایی تحصیلی و اثربخشی برنامه تدوین شده مبتنی برآن بر ابعاد مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی کردستان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8376-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران ، farzadzandi547@yahoo.com
چکیده:   (682 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌های روانشناختی وانمودگرایی تحصیلی و اثربخشی برنامه تدوین شده مبتنی بر آن بر ابعاد مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
روش کار: از نظر روش­شناسی پژوهش حاضر جزء تحقیقات کیفی به روش تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل منابع و محتوای علمی و مستندات، و اساتید صاحب­نظر و متخصصان و در بخش کمی، دانشجویان رشته­های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. از نظر روش­شناسی پژوهش حاضر جزء تحقیقات آمیخته بود. لذا، در دو بخش کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل منابع و محتوای علمی و مستندات، و اساتید صاحب­نظر و متخصصان و در بخش کمی، دانشجویان رشته­های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. ابزارهای جمع­آوری داده­ها در بخش کیفی، مطالعات کتابخانه­ای و در بخش کمی، سه پرسش نامه نظرخواهی از متخصصان، و­ وانمودگرایی تحصیلی که براساس نتایج کیفی توسط محقق ساخته شد و پرسش نامه بهزیستی تحصیلی (تومینن- سوینی، 2012) مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج بخش کمی نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی برالگوی وانمودگرایی تحصیلی بر هر دو متغیر وانمودگرایی تحصیلی با مقدار f محاسبه شده برابربا 57/ 17و سطح معناداری کمتر از 05/0  و متغیر بهزیستی تحصیلی  با مقدار f محاسبه شده برابر با 05/16 و سطح معناداری کمتر از 05/0 تاثیر معناداری داشت.
نتیجه گیری: وانمودگرایی تحصیلی یکی از چالش‌هایی است که دانشجویان در طول تحصیل خود با آن مواجه می‌شوند که مشکلاتی را در زمینه سلامت و عملکرد تحصیلی بوجود می آورد. شناخت و آموزش آن می‌تواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشد و باعث شود از بهترین دوران تحصیل خود لذت ببرند.
متن کامل [PDF 549 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb