جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 274-267 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.269
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharnasab S, Kamalirad E, Jamali G. Presenting the Organizational Performance Analysis Model in Multi-Wave Conditions of Corona. RJMS 2023; 30 (5) :267-274
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8344-fa.html
افشارنسب صدیقه، کمالی راد اسمعیل، جمال غلامرضا. ارا ئه مدل تحلیل عملکرد سازمانی در شرایط چند موجی کرونا. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :267-274

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8344-fa.html


استادیار گروه مدیریت دولتی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر، ایران ، e.kamalirad@kherad.ac.ir
چکیده:   (362 مشاهده)
زمینه و هدف: پدیده حضور غیر موجه(پرزنتیسم) می‌تواند یکی از مشکلات رایج در سازمان‌های امروزی باشد. هدف این پژوهش ارائه یک مدل کیفی برخاسته از تئوری داده ­بنیاد جهت تحلیل عملکرد سازمانی با تاکید بر حضور غیر موجه(پرزنتیسم) در شرایط چندموجی کرونا در سازمانهای دولتی می­باشد.
روش کار: با به‌کارگیری روش کیفی (روش داده ‌بنیاد) با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی سازمانهای دولتی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده­های کیفی از نرم­افزارهای ماکس کیودا استفاده شده است. مصاحبه ها ضبط می‏گردید تا با پیاده سازی مجدد، مرور گفتگوها و تحلیل، بررسی دقیق­­تری نسبت به دیدگاه‏های طرح شده مشارکت کنندگان انجام شود. تعدادی از مصاحبه­شوندگان اجازه ضبط مصاحبه را ندادند که با یادداشت برداری از مصاحبه، موارد به شکل متنی به نرم افزار جهت کدگذاری منتقل گردید. پس از کدگذاری مصاحبه­ها اطلاعات جهت جمع بندی نهایی به (اکسل) منتقل شد. در پایان تحلیل داده­ها به شیوه کدبندی باز، محوری و انتخابی انجام گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد پدیده اصلی پرزنتیسم  به سه مقوله اجتنابی، نگرشی و مزورانه و نمایشی، پدیدآورندگان به دو دسته عوامل سازمانی و فردی، شرایط زمینه‏ای به سه دسته عوامل شغلی، سازمانی و محیطی،  مداخله‌گرها به پنج دسته عوامل خدمات اجتماعی، توانمندسازی کارکنان، کسب شایستگی استخدامی، فضای اعتماد و احترام و عدالت سازمانی و راهبردهای کاهش ،شامل تعادل بین کار و زندگی، آسیب­شناسی شغل، نیازسنجی آموزشی شغل، مدیریت دورکاری و افزایش مهارت ارتباطی بین مدیران و کارکنان و پیامدها به دو دسته منفی و مثبت طبقه بندی گردید.
نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد که شرایط زمینه‏ای پرزنتیسم به سه دسته عوامل شغلی، سازمانی و محیطی دسته‏بندی می‏شوند. در این پژوهش با اتکا به ایده‌های استخراج شده از متن مصاحبه‌ها، و بررسی ادبیات موضوع مداخله‌گرهای پرزنتیسم به پنج دسته عوامل خدمات اجتماعی، توانمندسازی کارکنان، کسب شایستگی استخدامی، فضای اعتماد و احترام و عدالت سازمانی تقسیم شدند..
متن کامل [PDF 1164 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb