Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.269
Clinical trials code: 01
استادیار گروه مدیریت دولتی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر، ایران ، e.kamalirad@kherad.ac.ir
چکیده: (361 مشاهده)
زمینه و هدف: پدیده حضور غیر موجه(پرزنتیسم) میتواند یکی از مشکلات رایج در سازمانهای امروزی باشد. هدف این پژوهش ارائه یک مدل کیفی برخاسته از تئوری داده بنیاد جهت تحلیل عملکرد سازمانی با تاکید بر حضور غیر موجه(پرزنتیسم) در شرایط چندموجی کرونا در سازمانهای دولتی میباشد.
روش کار: با بهکارگیری روش کیفی (روش داده بنیاد) با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 11 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی سازمانهای دولتی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از نرمافزارهای ماکس کیودا استفاده شده است. مصاحبه ها ضبط میگردید تا با پیاده سازی مجدد، مرور گفتگوها و تحلیل، بررسی دقیقتری نسبت به دیدگاههای طرح شده مشارکت کنندگان انجام شود. تعدادی از مصاحبهشوندگان اجازه ضبط مصاحبه را ندادند که با یادداشت برداری از مصاحبه، موارد به شکل متنی به نرم افزار جهت کدگذاری منتقل گردید. پس از کدگذاری مصاحبهها اطلاعات جهت جمع بندی نهایی به (اکسل) منتقل شد. در پایان تحلیل دادهها به شیوه کدبندی باز، محوری و انتخابی انجام گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد پدیده اصلی پرزنتیسم به سه مقوله اجتنابی، نگرشی و مزورانه و نمایشی، پدیدآورندگان به دو دسته عوامل سازمانی و فردی، شرایط زمینهای به سه دسته عوامل شغلی، سازمانی و محیطی، مداخلهگرها به پنج دسته عوامل خدمات اجتماعی، توانمندسازی کارکنان، کسب شایستگی استخدامی، فضای اعتماد و احترام و عدالت سازمانی و راهبردهای کاهش ،شامل تعادل بین کار و زندگی، آسیبشناسی شغل، نیازسنجی آموزشی شغل، مدیریت دورکاری و افزایش مهارت ارتباطی بین مدیران و کارکنان و پیامدها به دو دسته منفی و مثبت طبقه بندی گردید.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که شرایط زمینهای پرزنتیسم به سه دسته عوامل شغلی، سازمانی و محیطی دستهبندی میشوند. در این پژوهش با اتکا به ایدههای استخراج شده از متن مصاحبهها، و بررسی ادبیات موضوع مداخلهگرهای پرزنتیسم به پنج دسته عوامل خدمات اجتماعی، توانمندسازی کارکنان، کسب شایستگی استخدامی، فضای اعتماد و احترام و عدالت سازمانی تقسیم شدند..
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی