Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.251
Clinical trials code: 0
Ansari N, Mohammad Esmaeil E, Estaki M, Ramezani A. Gender Differences in the Cognitive, Physical-Motor, Language and Literacy skills, Approach to Learning and Social-Behavioral-Emotional skills of 3 to 4 year old children in Tehran. RJMS 2023; 30 (6) :237-247
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8155-fa.html
انصاری نسرین، محمد اسماعیل الهه، استکی مهناز، رمضانی احمد. تفاوتهای جنسیتی در مهارتهای شناختی، جسمی- حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی-رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :237-247
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8155-fa.html
استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران ، el_moh_es@yahoo.com
چکیده: (934 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی به درک ما از آنها در زندگی بعدی کمک میکند. امروزه بسیاری از اندیشمندان سالهای پیش از دبستان را پرثمرترین سالها برای آموزش و یادگیری میدانند. کودکان پیشدبستانی رشد سریعی را در مهارتهای حرکتی، شناختی و اجتماعی- عاطفی نشان میدهند؛ بنابراین ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی اهمیت بسیار زیادی در تصمیمگیریها دارد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تفاوتهای جنسیتی در استانداردهای رشدی مهارتهای شناختی، جسمی-حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران بود که به روش نمونهگیری سهمیهای از پنج منطقه تهران انتخاب شدند حجم نمونه 50 دختر و 50 پسر بود. کودکان به مقیاس استانداردهای رشدی اعتبار یابی شده پاسخ دادند. برای پاسخ به سؤال پژوهشی از میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، این پژوهش ازنظر نظری، این پژوهش به پیشرفت تولید دانش درباره استانداردهای رشدی کودکان کمک خواهد کرد. ازنظر ابزار اندازهگیری و روشی، این پروژه اولین تلاش برای ایجاد یک ابزار چندبعدی است که امکان اندازهگیری استانداردهای رشدی کودکان 3 تا 4 ساله را فراهم میکند و به طور عملی، این پژوهش برای آمادهسازی کودکان پیشدبستانی در مراحل اولیه و ارزیابی در مرحله بعدی مفید و آموزنده خواهد بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه مورد استفادهی مسئولان مدارس پیشدبستانی و سیاستگذاران آموزشی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی