Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1401.082
Clinical trials code: 0
Emane S, Azimi M, Rastgo A. Designing a Quantitative Model of Factors Affecting the Establishment of Electronic Education System in Universities of Medical Sciences. RJMS 2023; 30 (3) :295-304
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8097-fa.html
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، mohammad_azimi@cfu.ac.ir
چکیده: (897 مشاهده)
زمینه و هدف: ظهور آموزش الکترونیکی زمینه را بیش از پیش برای کاربرد گسترده آموزشهای یادگیرنده محور و سایر تغییرات در رویههای آموزشی فراهم کرده است. بنابراین، شناخت درباره سازگاری رفتار یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاهها بسیار ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کمی عوامل مؤثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی تدوین گردیده است.
روش کار: استراتژی تحقیق پیمایشی و روش پژوهش کمی است. جامعهی آماری پژوهش کلیه اساتید و صاحب نظران آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان خراسان شمالی به تعداد 440 نفر بودهاند. نمونهی آماری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به تعداد 206 نفر بدست آمده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته با 51 سئوال یا گویه است. برای تحلیل دادههای این پژوهش از نرم افزار SPSS و معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق در مدل کمی عوامل مؤثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی مشتمل بر 13 مقوله و 51 مولفه میباشد. بر طبق نتایج ابعاد الگوی استقرار نظام اموزش الکترونیک و اولویتبندی ان به ترتیب شامل کادر متخصص، محتوا و مطالب اموزشی، دانشجو، سخت افزار، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت پداگوژیکی، زیر ساخت انسانی، الزامات، زیرساخت اقتصادی، عوامل بیرونی، زیرساخت اداری، زیرساخت فناوری و مدیریت و رهبری شناسایی شد.
نتیجهگیری: نتایج دادهها نشان داد که از طریق تقویت ابعاد شناسایی شده میتوان نظام آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی را ارتقا داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی