Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
Ansari N, Mohammad Esmail E, Esteki M, Ramezani A. Validation of Developmental Standards for Measuring Cognitive, Physical-Motivation, Language and Literacy Skills, Approach to Learning and Social-Behavioral-Emotional Skills of 3-4 Year Old Children. RJMS 2022; 29 (10) :337-346
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7946-fa.html
انصاری نسرین، محمد اسماعیل الهه، استکی مهناز، رمضانی احمد. اعتباریابی استانداردهای رشدی سنجش مهارتهای شناختی، جسمی- حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :337-346
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7946-fa.html
استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران ، el_moh_es@yahoo.com
چکیده: (877 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت و ضرورت وجود استاندارهای رشدی برای کودکان به جهت ارزیابی آنان در حیطههای مختلف رشدی و آگاهی از نقاط قوت و ضعف آنان به وضوح مشخص شده است، بنابراین هدف از این پژوهش، تدوین مقیاس سنجش تحولی توانمندیهای رشدی در حیطههای شناخت، زبان و سوادآموزی، رویکردی به یادگیری، جسمیـ حرکتی، اجتماعی- رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال و بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاههها در شهر تهران بود.
روش کار: جامعه آماری شامل کلیه کودکان 3 تا 4 ساله شهر تهران و حجم نمونه در هر حیطه رشدی 100 کودک و مربیان و والدین بود که از طریق نمونهگیری خوشهای و ماتریسی در مهدکودکها به دست آمد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که رابطه مثبت و معناداری بین مقیاس شناخت و خرده مقیاسهای منطق، حساب، علوم و مطالعات بین مقیاس جسمی- حرکتی و خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی درشت و مهارتهای حرکتی ریز، بین مقیاس رویکرد به یادگیری و خرده مقیاسهای کنجکاوی و علاقه، پایداری توجه، تعمق و خلاقیت بین مقیاس زبان و سوادآموزی با خرده مقیاسهای زبان درکی یا دریافتی، زبان بیانی، خواندن و نوشتن و بین مقیاس هیجانی-رفتاری-اجتماعی با خرده مقیاسهای خود پنداره، خودتنظیمی، تعامل باهمسالان و بزرگسالان و با رفتار اجتماعی وجود دارد که نشاندهنده روایی سازه مقیاس (از نوع همسانی درونی) است. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ پایایی مقیاس شناخت برابر با 94/0، پایایی مقیاس جسمی-حرکتی برابر با 74/0، پایایی مقیاس کل رویکرد به یادگیری برابر با 85/0، پایایی مقیاس زبان و سوادآموزی برابر با 93/0 و در مقیاس هیجانی-رفتاری-اجتماعی برابر با 85/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مطلوب مقیاس است.
نتیجهگیری: با توجه به روایی و پایایی مناسب سیاهههای مطالعه پیشنهاد میگردد که برای ارزیابی مهارتهای رشـدی شـناختی، زبـان و سـوادآموزی، جسـمیـ حرکتـی، رویکـردی بـه یـادگیری، اجتماعی- رفتاری- هیجانی کودکان 3 ـ 4 سال در مناطق و فرهنگهای مختلف ایران از این سیاهه استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی