جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 149-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0000000000
Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1401.024
Clinical trials code: 00000000000

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان ، s.mosatabatabaee@semnan.ac.ir
چکیده:   (682 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی انجام شد.
روش کار: روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه این پژوهش،  کلیه دانشجویان در حال تحصیل در شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آن ها، 500 نفر طبق نظر بارتلت و همکاران و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده ها از پرسش نامه حل مسئله (PSI-Problem-Solving Inventory ) هپنر و پترسن 1982 ، پرسش نامه همدلی جولیف و فارینگتون 2006 و پرسش نامه حافظه فعال (WMQ-Working Memory Questionnaire ) والات و آزووی 2012 ، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها روش‌های آمار توصیفی و استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-26  و Amos-24 به کار رفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مسیر مستقیم حل مسئله به حافظه کاری (411/0) مثبت و معنادار است و مسیر مستقیم حافظه کاری به همدلی عاطفی شناختی  (011/0) معنادار نیست. مسیر مستقیم حل مسئله به همدلی عاطفی شناختی  (372/0-) منفی و معنادار است.  اثر غیر مستقیم حل مسئله بر همدلی با واسطه گری حافظه کاری معنی دار نیست.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد اینکه آیا از طریق این متغیر واسطه ای می‌شود همدلی را تحت تاثیر قرار داد، نیازمند بررسی‌های بیشتر است و لازم است به نقش دیگر کارکردهای شناختی موثر در همدلی توجه کرد.
متن کامل [PDF 700 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.