جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.A.REC.1399.022
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei L, Baghooli H, Javidi H, Barzegar M. Comparison of the Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy and Mindfulness Therapy on Negative ruminationand Social Sefl-efficacy in Social Anxiety Disorder Patients. RJMS 2022; 29 (10)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
میرزائی لیلا، بقولی حسین، جاویدی حجت‌اله، برزگر مجید. مقایسه اثربخشی درمان شناختی -رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی 1401; 29 (10)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html


گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، bhossein@gmail.com
چکیده:   (203 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی می­تواند همراه با اختلالات دیگری مانند افسردگی اختلال اضطراب فراگیر و ترس­های خاص باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش­شناسی: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر که با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون انجام شد از بین مراجعه کنندگانی که در سال 1398 با شکایت از اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیک­های روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر اساس نمره خط برش به عنوان نمونه انتخاب شده و بطور تصادفی به 3 گروه درمان شناختی -رفتاری، درمان ذهن‌آگاهی و کنترل تقسیم شدند. سپس برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی_رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهن‌آگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. همچنین داده­ها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری شدند. داده­ها نیز با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد گروه­های مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله دیده نشد. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج توصیه می­شود افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از دو نوع مداخله استفاده کنند.


 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb