Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.A.REC.1399.022
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Mirzaei L, Baghooli H, Javidi H, Barzegar M. Comparison of the Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy and Mindfulness Therapy on Negative ruminationand Social Sefl-efficacy in Social Anxiety Disorder Patients. RJMS 2022; 29 (10)
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
میرزائی لیلا، بقولی حسین، جاویدی حجتاله، برزگر مجید. مقایسه اثربخشی درمان شناختی -رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی 1401; 29 (10)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، bhossein@gmail.com
چکیده: (203 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی میتواند همراه با اختلالات دیگری مانند افسردگی اختلال اضطراب فراگیر و ترسهای خاص باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روششناسی: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر که با طرح پیشآزمون، پسآزمون انجام شد از بین مراجعه کنندگانی که در سال 1398 با شکایت از اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیکهای روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر اساس نمره خط برش به عنوان نمونه انتخاب شده و بطور تصادفی به 3 گروه درمان شناختی -رفتاری، درمان ذهنآگاهی و کنترل تقسیم شدند. سپس برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی_رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهنآگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. همچنین دادهها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991) و خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری شدند. دادهها نیز با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد گروههای مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله دیده نشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج توصیه میشود افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از دو نوع مداخله استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی