Research code: مقاله مستخرج از رساله ی دکتری می باشد
Ethics code: مقاله مستخرج از رساله دکتری می باشد و متعهد میشوم که تا
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله ی دکتری می باشد
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، mehdikohandel@yahoo.com
چکیده: (853 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض فرآیندی است که طی آن یک حزب یا بخش معتقد است که منافع در تضاد و مخالفت با حزب یا بخشهای دیگر قرار دارد. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر بر مولفه های تعارض پویای معلمین بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی – پیمایشی حاضر از بین معلمان تربیت بدنی استان البرز بودند (150N=). با توجه به حجم افراد جامعه و روش نمونهگیری کل شمار تمام افراد جامعه به عنوان نمونهها انتخاب شدند. سپس پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 سوال که روایی آن توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (81/0) بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد در بین عوامل موثر بر تعارض پویای معلمان تربیت بدنی عامل ارائه گزینههایی برای سود متقابل بیشترین بار عاملی (77/0) را داشت. و عوامل تمرکز بر آینده با یادگیری از گذشتهها 75/0، همکاری مثبت 66/0، شفاف سازی 66/0، فضا و موقعیت 56/0، طبیعی بودن 54/0، کارهای شدنی 52/0، ملاحظه کاری 51/0، توجه به نیازها 50/0 و توافق سود متقابل 47/0 به ترتیب بیشترین بار عاملی را داشتند. همچنین عوامل جهت دهی فرهنگ پویایی تعارض ها در محیط آموزش و پرورش، حفظ ارتباطات اثربخش، اعتماد بین افراد و نهایت استفاده از منابع مختلف نقش کمک کننده دارند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج توصیه میشود به عوامل موثر بر مولفههای تعارض پویای معلمین توجه ویژه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی