جلد 30، شماره 2 - ( 2-1402 )                   جلد 30 شماره 2 صفحات 248-240 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.205
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari E, Taghvaee Yazdi M, Saffarian Hamedani S. Identifying the Effective Factors on Providing a Digital University during the Corona Pandemic and Post-Corona in Medical Sciences Universities. RJMS 2023; 30 (2) :240-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7491-fa.html
جعفری احسان، تقوایی مریم، صفاریان همدانی سعید. شناسایی عوامل مؤثر بر ارایه دانشگاه دیجیتال در دوران پاندمی کرونا و پساکرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (2) :240-248

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7491-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Maryamtaghvaee2017@gmail.com
چکیده:   (468 مشاهده)
زمینه و هدف: اﻣﺮوزه ﺷﻴﻮع وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ، ﺗﻐﻴﻴﺮات چشمگیری در ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﻛﺎرﻛﺮد آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ و به وﻳﮋه داﻧﺸـﮕﺎه‌هـﺎ اﻳﺠـﺎد ﻛـﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ داﻧﺸﮕﺎه دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ، رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ داﻧﺸﮕﺎه و ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﻛﺮوﻧﺎ و ﭘﺲ از آن ﺑـﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣﻲ‌رود. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارایه دانشگاه دیجیتال در دوران پاندمی کرونا و پساکرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مدرک تحصیلی دکتری، سابقه تدریس بالای 10 سال و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 25 نفر و در بخش کمی، مدیران و معاونین  (کارشناسان ارشد) دانشکده­ها، مدیران گروه­ها و اساتید هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 1851 که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته دانشگاه دیجیتال استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مهمترین ابعاد پرسشنامه دانشگاه دیجیتال بر اساس بارهای عاملی و ضرایب مسیر عبارتند از بعد فرهنگ دانشگاه، زیرساخت های آموزشی، سیاست دانشگاه، منابع انسانی، محتوای آموزشی، برنامه درسی و شیوه های یاددهی-یادگیری.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها در این مطالعه نشان داده است که ایجاد دانشگاه دیجیتالی و یادگیری دیجیتالی جایگزینی غیرقابل اجتناب طی شیوع بیماری کرونا است و توجه به عوامل مؤثر بر آن اهمیت دارد.
متن کامل [PDF 1239 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb