جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.PNU.REC.1400.242
Ethics code: IR.PNU.REC.1400.242
Clinical trials code: IR.PNU.REC.1400.242

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, AliAkbari Dehkordi M. Measuring the Effectiveness of Group-Based Proper Nutrition-Training Therapy on Tendency to Food Diversity and Anxiety in Preschool Children with Avoidance / Restriction Disorders. RJMS 2023; 30 (5) :51-62
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7394-fa.html
کریمی ابوبکر، علی اکبری دهکردی مهناز. سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر گرایش به تنوع غذایی و اضطراب در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :51-62

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7394-fa.html


دکترای تخصصی مدیریت آموزشی و دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران ، aboubakr.karimi@yahoo.com
چکیده:   (979 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش گروهی تغذیه صحیح بر اساس بازی‌درمانی بر اضطراب و گرایش به تنوع غذایی در کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری بود. جامعه موردمطالعه، کودکان پیش‌دبستانی (3 تا 5 سال) در دسترس دارای یکی از اختلال‌های خوردن بودند. به وسیله نمونه‌گیری هدفمند 20 نفر کودک که دارای نشانگان بالینی اختلال اجتناب/ محدودیت غذای ساکن در شهرستان سنندج، بودند، در سال 1400 انتخاب گردیدند؛ که در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارداده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقه‌ای آموزش گروهی تغذیه صحیح به روش بازی درمانی را دریافت کرد، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتار خوردن کودکان واردل، گاتری، ساندرسون و راپاپورت (2001) و مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب آشکار کودکان (CMAS) رینولدز و ریچموند (1987) استفاده شده است. برای پاسخ به سؤالات از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافته‌ها: سطح معنی‌داری متغیرهای اضطراب و گرایش به تنوع غذایی کمتر از 05/0 است. یعنی بین میانگین نمرات این متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد؛ و با توجه به معنی‌داری اثر متقابل مراحل * گروه؛ میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل یکسان نبوده است. همچنین بین مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت بین میانگین‌ها وجود نداشت (../1)؛ یعنی اثربخشی مداخله در مرحله پیگیری پایدار مانده است.
نتیجه‌گیری: بسته آموزشی و درمانی تغذیه صحیح گروهی کودکان پیش‌دبستانی بر اساس روش بازی‌درمانی، به‌طور مؤثر می‌تواند تنوع غذایی کودکان دارای اختلال اجتناب/ محدودیت غذا را گسترش داده (سطح معنی‌داری 02/0) و اضطراب آن‌ها را هم کاهش دهد (سطح معنی‌داری 001/0).

متن کامل [PDF 689 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb