جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Ethics code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Clinical trials code: IR.MIAU.REC. 1399.105


XML English Abstract Print


کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران ، mojdeh.hamidian@gmail.com
چکیده:   (921 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم ارزیابی همه جانبه تاثیر این بیماری بر وضعیت سلامت روان در بین بیماران بهبود یافته، هدف از مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19 بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 136 نفر از بیماران بهبود یافته مبتلا به بیماری کووید-19 مرکز درمانی و آموزشی آیت الله روحانی بابل تشکیل می­دادند که با روش نمونه­گیری در دسترس 30 بیمار که معیار ورود به طرح را داشتند انتخاب شده و به­طور تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌های افسردگی بک (2000) و نشانگان استرس حاد استانفورد (1998) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه دو­ساعته آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 به ترتیب برای میزان نشانگان استرس حاد (001/0=P، 127.68=F) و افسردگی غیربالینی (001/0=P، 28.07=F) از تاثیرمعناداری برخوردار بود.
نتیجه­ گیری: آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان نشانگان استرس حاد و افسردگی غیربالینی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 تاثیر معناداری دارد.
متن کامل [PDF 631 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.