Research code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Ethics code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Clinical trials code: IR.MIAU.REC. 1399.105
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران ، mojdeh.hamidian@gmail.com
چکیده: (921 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم ارزیابی همه جانبه تاثیر این بیماری بر وضعیت سلامت روان در بین بیماران بهبود یافته، هدف از مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19 بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 136 نفر از بیماران بهبود یافته مبتلا به بیماری کووید-19 مرکز درمانی و آموزشی آیت الله روحانی بابل تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری در دسترس 30 بیمار که معیار ورود به طرح را داشتند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افسردگی بک (2000) و نشانگان استرس حاد استانفورد (1998) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه دوساعته آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 به ترتیب برای میزان نشانگان استرس حاد (001/0=P، 127.68=F) و افسردگی غیربالینی (001/0=P، 28.07=F) از تاثیرمعناداری برخوردار بود.
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی بر میزان نشانگان استرس حاد و افسردگی غیربالینی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 تاثیر معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی