Research code: 120484250163369114453
Ethics code: IR.SUMS.REC.1399.1168
Clinical trials code: 00000000
Rooitalab A, Maredpour A, Taghvaeinia A. The effect of education based on positive psychology approach on psychological well- being, meaning in life and vitality in wives of war veteran and wives martyrs. RJMS 2021; 28 (9) :80-91
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6817-fa.html
روزی طلب آسیه، ماردپور علیرضا، تقوایی نیا علی. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (9) :80-91
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6817-fa.html
، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، ali.mared@yahoo.com
چکیده: (1747 مشاهده)
زمینه و هدف: جنگ بر خانوادهها بهویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آنها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: بهطور کلی یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبتگرا بر نمره کلی بهزیستی روانشناختی، پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂p) اما بر سرزندگی و سایر شاخصهای پرسشنامه بهزیستی روانشناختی اثر معنیداری نداشت (05/0 ˃p).
نتیجهگیری: این مداخله میتواند بهعنوان روشی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی