Research code: A-10-5496-1
Ethics code: 1234
Clinical trials code: 1234
samiei E, lotfizadeh F, heidarzaheh K, Torabian M. The Effect of service convenience on cognitive and behavioral responses of chain store customers by moderating the role of emotion. RJMS 2020; 27 :162-173
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6521-fa.html
سمیعی ابراهیم، لطفی زاده فرشته، حیدر زاده کامبیز، ترابیان محسن. تاثیر راحتی خدمات بر واکنشهای شناختی و رفتاری مشتریان فروشگاههای زنجیرهای با تعدیل نقش هیجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27
() :162-173
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6521-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران ، Lotfizadeh1981@gmail.com
چکیده: (2046 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محرک شناختی (راحتی خدمات) بر واکنشهای شناختی و رفتاری (ارزش اقتصادی، رضایت و وفاداری) با نقش تعدیلکننده محرک هیجانی (لذت و برانگیختگی) مشتریان فروشگاههای زنجیرهای در کشور انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش با رویکرد همبستگی در جامعه آماری مشتریان فروشگاههای زنجیرهای کشور اجرا و شواهد پژوهش به صورت خوشهای طبقهای و تصادفی ساده از 289 نفر از مشتریان دو فروشگاه زنجیره در 9 استان کشور با کاربرد پرسشنامه گردآوری شده است. در مطالعه کیفی تعداد هشت نفر از خبرگان شامل دو نفر از اساتید دکتری بازاریابی و شش نفر از مدیران فروشگاههای زنجیرهای به صورت نمونهگیری قضاوتی و به روش گلوله برفی انتخاب شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داده است که هر یک از پنج بعد راحتی خدمات شامل: راحتی تصمیمگیری، راحتی دسترسی، راحتی کسب منافع، راحتی معامله و راحتی پس از خرید بر واکنشهای شناختی و رفتاری مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین محرک هیجانی ضمن اینکه واکنشهای شناختی و رفتاری را به صورت مثبت و معنادار تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه تأثیر ابعاد راحتی خدمات بر آنها تعدیل کرده و به بیان دیگر تأثیر تعاملی را افزایش میدهد. شاخصهای برازندگی از توانمندی مدل پشتیبانی و بخش اندازهگیری بر اساس شاخصهای بارعاملی، بار چندبخشی، روایی همگرایی و واگرایی و ضرایب آلفای کرونباخ و ترکیبی از اعتبار و روایی سازهها حمایت کرده است.
نتیجهگیری: به نظر می رسد که تمرکز بر محرکهای شناختی و هیجانی میتواند واکنش مثبت شناختی و رفتاری مشتریان را برانگیزد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی