Research code: ۱۶۰۲۱۸
Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1399.039
Clinical trials code: اين پژوهش کارآزمايي باليني نيست
استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران ، dransarishahidii@gmail.com
چکیده: (855 مشاهده)
زمینه و هدف: گرایش به جراحی زیبایی و اقدام به آن میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی باشد. در این میان بررسی نقش عوامل روانشناختی کمتر مورد توجه پژوهشگران بوده است. این مطالعه با هدف بررسی نقش تنظیم هیجان بین شخصی و حمایت اجتماعی در پیشبینی گرایش به عمل جراحی زیبایی انجام شد.
روشکار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه مراجعه کنندگان متقاضی جراحی زیبایی در تیرماه سال 1399 به کلینیکهای جراحی زیبایی شهر تهران بودند، که به روش نمونهگیری در دسترس 360 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزارهای تنظیم هیجان بین شخصی، حمایت اجتماعی ادراک شده و پذیرش جراحی زیبایی استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش گامبهگام و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گرایش به جراحی زیبایی با تنظیم هیجان بین شخصی (304/0-=r) و حمایت اجتماعی اداراک شده (338/0-=r) همبستگی منفی و معنیدار دارد (05/0>p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده (28/0-=β) و تنظیم هیجان بین شخصی (23/0-=β) 16% از واریانس گرایش به جراحی زیبایی را پیشبینی میکنند (05/0>p).
نتیجه گیری: گرایش به جراحی زیبایی در افراد توسط متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و تنظیم هیجان بین شخصی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش گرایش غیر ضروری افراد به جراحی زیبایی، نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و تنظیم هیجان بین شخصی را مورد توجه قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی