زمینه و هدف: اگرچه اعتماد از زمانهای قدیم یک جزء مهم در ارتباط بین بیمار و پرستار به حساب میآمده است، اما مطالعات اندکی در مورد آن انجام یافته و در نتیجه دانستههای ما از آن بسیار محدود است. با در نظر گرفتن پیامدهای مثبت گوناگونی که اعتماد بیمار به پرستار میتواند به همراه داشته باشد، تشریح عواملی که میتوانند منجر به ایجاد اعتماد گردند، حائز اهمیت زیادی است. هدف این مقاله تعیین عوامل موثر بر جلب اعتماد بیمار به پرستار از دیدگاه مشارکت کنندگان در پژوهش و کمک به تبیین نظری آن بوده است. روش بررسی: دادههای این مطالعه که به روش گراندد تئوری انجام گرفته است با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 15 بیمار بستری در بخشهای مختلف بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بدست آمده است که به روش پیشنهاد شده توسط Strauss و Corbin مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که دو طبقه«خصوصیات حرفهای پرستار» و «اصول اخلاقی» میتوانند به تبیین نظری مفهوم اعتماد کمک نمایند. نتیجهگیری: اعتماد بیمار به پرستار، پدیدهای مهم و در عین حال پیچیده است که پرستاران برای دستیابی به آن، باید برخی از خصوصیات حرفهای را در خود، ایجاد و تقویت نموده و برخی از اصول اخلاقی را رعایت کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |