جلد 22، شماره 140 - ( 11-1394 )                   جلد 22 شماره 140 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zohrabi S, Shairi M R, Heydarinasab L. The effect of mindfulness and acceptance-based group therapy on decreasing fear of negative evaluation in patients with social anxiety disorder. RJMS 2016; 22 (140) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3290-fa.html
ظهرابی شیما، شعیری محمدرضا، حیدری نسب لیلا. تأثیر برنامه گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی (MAGT) بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی. 1394; 22 (140) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3290-fa.html


دانشگاه شاهد ، shima.zohrabi@gmail.com
چکیده:   (7341 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی "گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی" بر کاهش میزان ترس از ارزیابی منفی گروهی از دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شده است.

روش کار: در مرحله نخست 402 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شاهد به وسیله­ پرسشنامه­ هراس اجتماعی (SPIN) (Social Phobia Inventory) مورد بررسی قرار گرفتند، در مرحله دوم 24 آزمودنی مبتلا به اضطراب اجتماعی با بهره گیری از مصاحبه تشخیصی ساختار یافته اضطراب اجتماعی بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV (SCID-I) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (11 نفر) جایگزین شدند. سپس برنامه گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی (MAGT) در مورد گروه آزمایش اجرا شد و آزمودنی­های گروه کنترل در انتظار باقی ماندند. تمامی شرکت کنندگان نسخه کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی را پیش و پس از درمان و در پیگیری سه ماهه تکمیل کردند.

 یافته­ها: نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون یومن ویتنی نشان داد که به کارگیری گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی در آزمودنی­های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید (0001/0p<) و این تغییر بعد از پایان درمان، در مرحله پیگیری 3 ماهه نیز ادامه داشته است.

 نتیجه‌گیری: در مجموع می­توان گفت که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی توانسته است ترس از ارزیابی منفی را در نمونه­ای از دختران ایرانی مبتلا کاهش دهد؛ بنابراین زمینه­ای را برای به کارگیری این روش به شکل مقدماتی در مراکز روانشناختی، در مورد مبتلایان به اضطراب اجتماعی فراهم ساخته است.

متن کامل [PDF 1777 kb]   (4945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb