زمینه و هدف: بررسی تعداد دروس مردودی و ترمهای مشروطی دانشجویان از جمله روشهایی است که میتواند موفقیت تحصیلی آنان را ارزیابی کند . از
آن جا که این عوامل در بسیاری از دانشجویان مقدار صفر دارند، استفاده از مدلهای رگرسیون پواسنی و دوجمله ای منفی با انباشتگ ی در صفر که برا ی
مدلسازی دادههای شمارشی و برآورد پارامترهای مدل بکار میرود، توصیه میگردد.
88 در دانشگاه علوم پزشکی ایران با جامعه آماری ب یش از 6000 دانشجو و با نمونه ای 670 - روشکار: در این مطالعه مقطعی که در سال تحصیلی 89
نفری از آنان انجام شد، اطلاعات آموزشی، دانشجویی و جمعیت شناختی دانشجویان از طریق سایت سما و حوزهها ی مرتبط دانشگاه، اخذ گردی د. نمونه
گیری به صورت طبقهای انجام پذیرفت. این مطالعه در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسید و کلیه اطلاعات دانشجویان به صورت محرمانه بررسی
شد. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارهای Stata و SPSS استفاده شد.
یافته ها: در رگرسیونهای پواسنی و دوجملهای منفی با انباشتگی در صفر و برای متغیر وابسته تعداد ترم های مشروطی، معدل دانشجویان در دانشگاه و
سهمیه بیشترین نقش را در مدل داشته اند. در مدل های فوق و برای متغیر وابسته تعداد دروس مردودی، معدل دانشگاه، مقاطع کارشناسی و کارشناسی
ارشد در هر دو مدل حضور داشته و مدلها شامل برخی دیگر از عوامل موثر در تعداد دروس مردودی نیز بوده اند.
نتیجهگیری: در رگرسیونهای تعداد ترمهای مشروطی، معدل و سهمیه نقش مهمی دارند به طوریکه افزایش معدل باعث کاهش تعداد ترم های مشروطی
میشود. همچنین تغییر از سایر سهمیه ها به سهمیه مناطق (آزاد) باعث کاهش تعداد ترمهای مشروطی میگردد. در رگرسیونها ی تعداد دروس مردودی،
معدل در هر دو مدل نقش مهمی دارد و افزایش آن باعث کاهش تعداد دروس مردودی میشود. همچنین مقاطع کارشناسی و وکارشناسی ارشد نیز باعث
کاهش تعداد دروس مردودی می گردند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |