جلد 21، شماره 119 - ( 2-1393 )                   جلد 21 شماره 119 صفحات 24-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roudbari M, Salehi M. The Poisson and negative binomial regression models with zero-inflated count: An application to educational data. RJMS 2014; 21 (119) :18-24
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3097-fa.html
رودباری مسعود، صالحی مسعود. به‌کارگیری رگرسیون پواسنی و رگرسیون دوجمله‌ای منفی با انباشتگی صفر برای مدل سازی داده‌های آموزشی. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (119) :18-24

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3097-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (6952 مشاهده)

زمینه و هدف: بررسی تعداد دروس مردودی و ترمهای مشروطی دانشجویان از جمله روشهایی است که میتواند موفقیت تحصیلی آنان را ارزیابی کند . از
آن جا که این عوامل در بسیاری از دانشجویان مقدار صفر دارند، استفاده از مدلهای رگرسیون پواسنی و دوجمله ای منفی با انباشتگ ی در صفر که برا ی
مدلسازی دادههای شمارشی و برآورد پارامترهای مدل بکار میرود، توصیه میگردد.
88 در دانشگاه علوم پزشکی ایران با جامعه آماری ب یش از 6000 دانشجو و با نمونه ای 670 - روشکار: در این مطالعه مقطعی که در سال تحصیلی 89
نفری از آنان انجام شد، اطلاعات آموزشی، دانشجویی و جمعیت شناختی دانشجویان از طریق سایت سما و حوزهها ی مرتبط دانشگاه، اخذ گردی د. نمونه
گیری به صورت طبقهای انجام پذیرفت. این مطالعه در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسید و کلیه اطلاعات دانشجویان به صورت محرمانه بررسی
شد. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارهای Stata و SPSS استفاده شد.
یافته ها: در رگرسیونهای پواسنی و دوجملهای منفی با انباشتگی در صفر و برای متغیر وابسته تعداد ترم های مشروطی، معدل دانشجویان در دانشگاه و
سهمیه بیشترین نقش را در مدل داشته اند. در مدل های فوق و برای متغیر وابسته تعداد دروس مردودی، معدل دانشگاه، مقاطع کارشناسی و کارشناسی
ارشد در هر دو مدل حضور داشته و مدلها شامل برخی دیگر از عوامل موثر در تعداد دروس مردودی نیز بوده اند.
نتیجهگیری: در رگرسیونهای تعداد ترمهای مشروطی، معدل و سهمیه نقش مهمی دارند به طوریکه افزایش معدل باعث کاهش تعداد ترم های مشروطی
میشود. همچنین تغییر از سایر سهمیه ها به سهمیه مناطق (آزاد) باعث کاهش تعداد ترمهای مشروطی میگردد. در رگرسیونها ی تعداد دروس مردودی،
معدل در هر دو مدل نقش مهمی دارد و افزایش آن باعث کاهش تعداد دروس مردودی میشود. همچنین مقاطع کارشناسی و وکارشناسی ارشد نیز باعث
کاهش تعداد دروس مردودی می گردند.

متن کامل [PDF 658 kb]   (5306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آمار زیستی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb