جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1402.199
Clinical trials code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazliahmadabad M, Kadivar P, Mirzahosseini H. Designing a Model for Predicting Exam Anxiety with Regard to Self-Determination and The Mediating Role of Emotion Regulation Strategies. RJMS 2025; 32 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8982-fa.html
فضلی احمد آباد مریم السادات، کدیور پروین، میرزاحسینی حسن. طراحی مدلی برای پیش‌بینی اضطراب امتحان با توجه به خود تعیین‌گری و نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8982-fa.html


استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، kadivar220@yahoo.com
چکیده:   (2320 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان یک حالت روان‌شناختی است که با برانگیختگی عاطفی و علائم فیزیولوژیکی مختلف همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدلی برای پیش‌بینی اضطراب امتحان با توجه به خود تعیین­گری و نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق  تحلیلی حاضر که با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری لنجلم شد از بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت تصادفی خوشه­ای ۴۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های اضطراب امتحان ساراسون (1984)، خودتعیین‌گری توسط دسی و ریان (2000) و خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) را تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل روش‌های آماری از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد خودتعیین‌گری (25/0-)، و راهبردهای تنظیم هیجانی (52/0-) به صورت مستقیم بر اضطراب امتحان اثر دارند.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می­شود برای کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان خودتعیین گری و خودتنظیمی را افزایش داد.
متن کامل [PDF 642 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb