Research code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1402.199
Clinical trials code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد

XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، kadivar220@yahoo.com
چکیده:   (1007 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان یک حالت روان‌شناختی است که با برانگیختگی عاطفی و علائم فیزیولوژیکی مختلف همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدلی برای پیش‌بینی اضطراب امتحان با توجه به خود تعیین­گری و نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق  تحلیلی حاضر که با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری لنجلم شد از بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت تصادفی خوش ه­ای ۴۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­ های اضطراب امتحان ساراسون (1984)، خودتعیین‌گری توسط دسی و ریان (2000) و خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) را تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل روش‌های آماری از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری
استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد خودتعیین‌گری (25/0-)، و راهبردهای تنظیم هیجانی (52/0-) به صورت مستقیم بر اضطراب امتحان اثر دارند.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می­شود برای کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان خودتعیین گری و خودتنظیمی را افزایش داد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb