Research code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1402.199
Clinical trials code: این مقاله مستخرح از رساله دکتری میباشد
Fazliahmadabad M, Kadivar P, Mirzahosseini H. Designing a Model for Predicting Exam Anxiety with Regard to Self-Determination and The Mediating Role of Emotion Regulation Strategies. RJMS 2025; 32 (1) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8982-fa.html
فضلی احمد آباد مریم السادات، کدیور پروین، میرزاحسینی حسن. طراحی مدلی برای پیشبینی اضطراب امتحان با توجه به خود تعیینگری و نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8982-fa.html
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، kadivar220@yahoo.com
چکیده: (2320 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان یک حالت روانشناختی است که با برانگیختگی عاطفی و علائم فیزیولوژیکی مختلف همراه است. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدلی برای پیشبینی اضطراب امتحان با توجه به خود تعیینگری و نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق تحلیلی حاضر که با روش مدلسازی معادلات ساختاری لنجلم شد از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت تصادفی خوشهای ۴۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای اضطراب امتحان ساراسون (1984)، خودتعیینگری توسط دسی و ریان (2000) و خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد خودتعیینگری (25/0-)، و راهبردهای تنظیم هیجانی (52/0-) به صورت مستقیم بر اضطراب امتحان اثر دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود برای کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان خودتعیین گری و خودتنظیمی را افزایش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی