جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S F, Sharifirad G, Saadatmandan J. A Learning Model Based on A Secure Relationship between Teacher and Student with the Mediating Role of Self-Esteem. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8980-fa.html
حسینی سیده فهیمه، شریفی راد غلامرضا، سعادتمندان جواد. الگوی یادگیری مبتنی بر ارتباط امن بین معلم و دانش‌آموز با نقش میانجی عزت‌نفس. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8980-fa.html


استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، Dr.sharifirad@gmail.com
چکیده:   (96 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در سیستم آموزشی، توسط معلمان و در فضای کلاس درس انجام می‌شود. در این میان، یکی از اساسی‌ترین اهداف، ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان و یافتن روش‌های مؤثر برای افزایش آن است. بنابراین، هدف این تحقیق الگوی یادگیری مبتنی بر ارتباط امن بین معلم و دانش‌آموز با نقش میانجی عزت‌نفس می‌باشد.
روش کار: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی-کاربردی، از نظر داده‌ها، کمی، از نظر زمان مطالعه مقطعی و از نظر روش مطالعه، توصیفی-تحلیلی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی، همخوانی و پیش‌بینی است و از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده می‌کند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش‌آموزان 9 تا 12 ساله در سال 1402، منطقه 4 شهر تهران بود. پس از انتخاب نمونه، ابزارهای سبک‌های یادگیری فلدر و سولومون (1996)، رابطه معلم-دانش‌آموز موری و زوواک (2011) و عزت نفس پپ و همکاران (1989) به‌طور میان آنها اجرا شد. برای انتخاب حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS26 و 24AMOS  بهره گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد که اثر مستقیم رابطه امن معلم و دانش‌آموز بر یادگیری حسی-شهودی، یادگیری دیداری-کلامی، یادگیری فعال-تأملی و یادگیری کلی-متوالی به‌ترتیب برابر 23/0، 28/0، 25/0 و 22/0 بود. همچنین اثر غیرمستقیم رابطه امن معلم و دانش‌آموز با میانجی‌گری عزت‌نفس بر یادگیری حسی-شهودی، یادگیری دیداری-کلامی، یادگیری فعال-تأملی و یادگیری کلی-متوالی به‌ترتیب 06/0، 08/0، 06/0 و 05/0 بود.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که رابطه امن بین معلم و دانش‌آموز تأثیر معناداری بر سبک‌های مختلف یادگیری دانش‌آموزان دارد. این رابطه به‌طور مستقیم بر تقویت سبک‌های یادگیری حسی-شهودی، دیداری-کلامی، فعال-تأملی و کلی-متوالی اثرگذار است.
متن کامل [PDF 748 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb