Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Rezaei R, Rezaei A, Goudarzi A. Investigating the Relationship between Academic Motivation and Academic Vitality and Psychological Well-Being in Male Students of the First year of High School. RJMS 2022; 29 (5) :227-237
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8926-fa.html
رضائی ریحانه، رضائی علیرضا، گودرزی امیرحسین. بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (5) :227-237
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8926-fa.html
دکترای گروه روانشناسی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران ، amirhosseingoudarzi.psy.1369@gmail.com
چکیده: (200 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری از جمله اهداف اساسی تمام نظامهای آموزشی به شمار میرود. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در دستیابی به این هدف، ایجاد محیطهایی است که احساس انرژی و سرزندگی را در دانشآموزان تقویت کند. لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه بود.
روش کار: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. دلیل استفاده از همبستگی این است که پژوهشگر قصد بررسی رابطه بین متغیرها را دارد. در این پژوهش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی به عنوان متغیر پیشبین و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر ملاک محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر نکا در سال تحصیلی 1401- 1400 تشکیل میدهند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود و همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-23 استفاده گردید.
یافته ها: نتیجه نشان میدهد که بین بهزیستی روانشناختی با مولفههای انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که همخوانی بین سرزندگی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ارتباط معنادار دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، در فضای تحصیلی، سرزندگی بهعنوان حالتی از نشاط و انرژی درونی، بر تجربه روانی و عملکرد دانشآموزان تأثیر میگذارد و در ارتباطی پویا با انگیزش و بهزیستی روانشناختی آنها قرار دارد. این چرخه مثبت میان سرزندگی و انگیزش، به طور ضمنی با حس کلی رضایت از زندگی و رشد روانی دانشآموزان نیز پیوند دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی