جلد 27، شماره 4 - ( 4-1399 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 166-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi N. Investigating the Relationship of Knowledge-Based Leadership on Organizational Performance and Organizational Growth of Employees of Kalat Hospital. RJMS 2020; 27 (4) :157-166
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8833-fa.html
فرامرزی نرجس. بررسی رابطه رهبری دانش محور بر عملکرد سازمانی و بالندگی سازمانی کارکنان بیمارستان‌ شهرستان کلات. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (4) :157-166

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8833-fa.html


مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 1955643185، تهران، ایران ، faramarzi.n@pnurazavi.ac.ir
چکیده:   (343 مشاهده)
زمینه و هدف: ارائه راهکارهای عملی برای بهبود مدیریت دانش و ارتقای عملکرد سازمانی در بیمارستان‌ها نقشی کلیدی در بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش رضایت کارکنان ایفا می‌نماید. از این جهت هدف این مطالعه به دنبال بررسی رابطه رهبری دانش محور بر عملکرد سازمانی و بالندگی سازمانی کارکنان بیمارستان‌ شهرستان کلات بود.
روش کار: جامعه آماری با توجه به موضوع تحقیق شامل تمامی کارمندان بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) شهرستان کلات بود که 100 نفر برآورد شدند و در سال 1398 مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه گیری تصادفی ساده است که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران کمک گرفته شد که بر اساس آن 80 نفر مشخص گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری دانش محور دونیت و دپالو (2015)، بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) و بلوغ سازمانی رمضانی (1393) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌های از نرم‌افزار آماری SPSS18 استفاده شد که آزمون آماری موردنظر در این تحقیق آزمون همبستگی پیرسون بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین رهبری دانش محور و عملکرد سازمانی و نیز رهبری دانش محور و بالندگی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان کرد که بیمارستان‌هایی که رهبران آنها به مدیریت و اشتراک‌گذاری دانش اهمیت می‌دهند، می‌توانند بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در کارایی، کیفیت خدمات و نوآوری در فرآیندهای کاری خود داشته باشند. رهبری دانش محور با فراهم کردن بسترهای یادگیری و رشد مداوم، به کارکنان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های خود را توسعه دهند و با انگیزه و تعهد بیشتری در فعالیت‌های سازمان مشارکت کنند. همین طور برای دستیابی به موفقیت‌های پایدار و رشد مستمر در بیمارستان‌ها، تمرکز بر رهبری دانش محور و توجه به توسعه حرفه‌ای و فردی کارکنان باید به عنوان یک اولویت اساسی در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 705 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb