Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.103
Clinical trials code: 01
Hemmati F, Heidari S, Fakhri M. Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Compassion-Focused Therapy on Self-concept in Gifted Female Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8781-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Shabanheidari1@gmail.com
چکیده: (465 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری هدف همه نظامهای آموزشی و میزان بهرهمندی از محیطهای آموزشی مستلزم احساس انرژی دانشآموزان است. هدف مطالعه تعیین تفاوت اثربخشی واقعیت درمانی و درمان متمرکز بر شفقت بر خودپنداره در دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم بود.
روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم شهرستان بهشهر بود که در سال تحصیلی 403- 1402 در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان بهشهر مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر براساس نمونهگیری در دسترس و مبتنی بر هدف شامل 45 نفر بود که این افراد به صورت تصادفی به سه گروه واقعیت درمانی (تعداد= 15 نفر)، شفقت ورزی (تعداد= 15 نفر) و کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. به منظور تحلیل آماری دادهها، ازمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که دو شیوه درمانی واقعیت درمانی و شفقت ورزی، بر خودپنداره در پسآزمون اثر معنیدار داشتند. همچنین بین نمرات خودپنداره در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری صرفنظر از گروه، تفاوت وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که با استفاده از شیوههای درمان واقعیت درمانی و شفقت ورزی به ویژه درمان واقعیت درمانی، میتوان خودپنداره دانش آموزان تیزهوش بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی