جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.103
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati F, Heidari S, Fakhri M. Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Compassion-Focused Therapy on Self-concept in Gifted Female Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8781-fa.html
همتی فاطمه، حیدری شعبان، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان متمرکز بر شفقت بر خودپنداره در دانش آموزان دختر تیزهوش. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8781-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Shabanheidari1@gmail.com
چکیده:   (465 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری هدف همه نظام­های آموزشی و میزان بهره­مندی از محیط­های آموزشی مستلزم احساس انرژی دانش­آموزان است. هدف مطالعه تعیین تفاوت اثربخشی واقعیت درمانی و درمان متمرکز بر شفقت بر خودپنداره در دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم بود.
روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم شهرستان بهشهر بود که در سال تحصیلی 403- 1402 در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان بهشهر مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر براساس نمونه‌گیری در دسترس و مبتنی بر هدف شامل 45 نفر بود که این افراد به صورت تصادفی به سه گروه واقعیت درمانی (تعداد= 15 نفر)، شفقت ورزی (تعداد= 15 نفر) و کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. به منظور تحلیل آماری داده‌ها، ازمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که دو شیوه درمانی واقعیت درمانی و شفقت ورزی، بر خودپنداره در پس‌آزمون اثر معنی‌دار داشتند. همچنین بین نمرات خودپنداره در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری صرف‌نظر از گروه، تفاوت وجود داشت.
نتیجه ­گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که با استفاده از شیوه‌های درمان واقعیت درمانی و شفقت ورزی به ویژه درمان واقعیت درمانی، می‌توان خودپنداره دانش آموزان تیزهوش بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 1386 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb