جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 311-303 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1403.224
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalooaskari H, Barzegar M, Sohrabi Shegefti N, Javidi H. The Mediating Role of Emotional Self-Efficacy in the Relationship between Creative Thinking and Academic Hope. RJMS 2023; 30 (6) :303-311
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8776-fa.html
خالوعسکری حسین، برزگر مجید، سهرابی شگفتی نادره، جاویدی حجت اله. نقش واسطه‌ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :303-311

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8776-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، mbarzegar55@gmail.com
چکیده:   (234 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بحث یادگیری و آموزش در نظام آموزش و پرورش و ارتباط بین پیشرفت تحصیلی و تفکر در راستای جهت­دهی به آموزش موثر دانش­آموزان، هدف مطالعه بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی بود.
روش کار: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش­ آموزان پسر مقطع اول و دوم شهر کازرون بود که تعداد نمونه آماری به روش نمونه­گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای 266 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق پیتر هانی در دو بعد تفکر تحلیلی و تفکر نوآوری و خلاقیت و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی، در دو بعد عاملیت و گذرگاه‌ها و پرسشنامه 32 سوالی خودکارآمدی هیجانی، استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از رویکرد معادلات ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم­افزار smartpls4.0 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق و امید تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی هیجانی با ضریب مسیر کلی ۴۸۶/0 در رابطه بین تفکر خلاق و امید تحصیلی تاثیرگذار بود. همچنین نقش شاخص نیکویی برازش با مقدار 603/0 برازش کلی مدل را تایید نمود.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان کرد که اگر به دانش‌آموزان تکنیک‌های مدیریت استرس و اضطراب را آموزش داده شود می­توانند هیجانات خود را بهتر کنترل کنند؛ همچنین توانایی مدیریت هیجانات به فرد کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به مشکلات بپردازد و محیطی فراهم کنید که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت و حمایت کنند و بتوانند درباره احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کنند.
متن کامل [PDF 818 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb