Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Fathi Mazloom A, Zahiri H, Sharifi M. Sociological Explanation of the Impact of Media Literacy on Development Values with the Approach of Intergenerational Differences. RJMS 2022; 29 (6) :236-246
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8730-fa.html
فتحی مظلوم عبدالمهدی، ظهیری هوشنگ، شریفی منصور. تبیین جامعهشناختی تأثیر سواد رسانهای بر ارزشهای توسعهای با رویکرد تفاوت بیننسلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :236-246
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8730-fa.html
استادیار گروه جامعه شناسی واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Hoshzahiri@gmail.com
چکیده: (266 مشاهده)
زمینه و هدف: تغییرات و دگرگونیهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری ارزشها را بیش از پیش در معرض تغییر قرار داده است دارابودن سواد رسانهای نقش مهمی در تشخیص ارزشهای متضاد و موافق توسعه انسانی و اجتماعی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سواد رسانهای بر ارزشهای توسعهای (ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) در بین سه نسل اول، دوم و سوم انقلاب اسلامی صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه در طیف لیکرت دارای پایایی و روایی مطلوبی بود. جامعه آماری کلیه شهروندان تهرانی متعلق به سه نسل انقلاب بودند که روش نمونهگیری، خوشهای دومرحلهای بود. براساس تقسیمبندی تهران به بخشهای برخوردار، نیمهبرخوردار و کمبرخودار از هر بخش 3 منطقه انتخاب شد و سپس از هر منطقه نسلهای مورد مطالعه انتخاب شدند. براساس فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد برای جامعه آماری نامعلوم تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که به 400 نفر در هر بخش افزایش یافت. مجموع پاسخگویان در بخشهای برخوردار، نیمهبرخوردار و کمبرخودار 1200 نفر بود که هر بخش 400 پرسشنامه، و در هر منطقه نیز 133 پرسشنامه (44 نفر نسل اول، 44 نفر نسل دوم و 44 نفر نسل سوم) توزیع شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد سواد رسانهای بر ارزشهای اجتماعی و ارزشهای اقتصادی در بین نسل اول تاثیر ندارد در حالی که سواد رسانهای بر ارزشهای اجتماعی و ارزشهای اقتصادی در بین نسل دوم و سوم تاثیر مثبت دارد. سواد رسانهای بر ارزشهای فرهنگی در بین نسل اول، دوم و سوم تاثیر مثبت دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که نسلهای مختلف مورد پژوهش توانستهاند سطحی از مهارت سواد رسانهای را در خود تقویت نمایند و این سطح از سواد رسانهای نیز خود تقویتکننده حرکت به سمت ارزشهای مختلف توسعهای است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی