جلد 29، شماره 6 - ( 6-1401 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 246-236 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Mazloom A, Zahiri H, Sharifi M. Sociological Explanation of the Impact of Media Literacy on Development Values with the Approach of Intergenerational Differences. RJMS 2022; 29 (6) :236-246
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8730-fa.html
فتحی مظلوم عبدالمهدی، ظهیری هوشنگ، شریفی منصور. تبیین جامعه‌شناختی تأثیر سواد رسانه‌ای بر ارزش‌های توسعه‌ای با رویکرد تفاوت بین‌نسلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :236-246

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8730-fa.html


استادیار گروه جامعه شناسی واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، Hoshzahiri@gmail.com
چکیده:   (266 مشاهده)
زمینه و هدف: تغییرات و دگرگونی­های اجتماعی، اقتصادی و فناوری ارزش­ها را بیش از پیش در معرض تغییر قرار داده است دارابودن سواد رسانه­ای نقش مهمی در تشخیص ارزش­های متضاد و موافق توسعه انسانی و اجتماعی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سواد رسانه­ای بر ارزش­های توسعه­ای (ارزش­های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) در بین سه نسل اول، دوم و سوم انقلاب اسلامی صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر پیمایشی و ابزار گردآوری داده­ها نیز پرسشنامه در طیف لیکرت دارای پایایی و روایی مطلوبی بود. جامعه آماری کلیه شهروندان تهرانی متعلق به سه نسل انقلاب بودند  که روش نمونه­گیری، خوشه­ای دومرحله­ای بود. براساس تقسیم­بندی تهران به بخش­های برخوردار، نیمه­برخوردار و کم­برخودار از هر بخش 3 منطقه انتخاب شد و سپس از هر منطقه نسل­های مورد مطالعه انتخاب شدند. براساس فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد برای جامعه آماری نامعلوم تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که به 400 نفر در هر بخش افزایش یافت. مجموع پاسخگویان در بخش­های برخوردار، نیمه­برخوردار و کم­برخودار 1200 نفر بود که هر بخش 400 پرسشنامه، و در هر منطقه نیز 133 پرسشنامه (44 نفر نسل اول، 44 نفر نسل دوم و 44 نفر نسل سوم) توزیع شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد سواد رسانه­ای بر ارزش­های اجتماعی و ارزش­های اقتصادی در بین نسل اول تاثیر ندارد در حالی که سواد رسانه­ای بر ارزش­های اجتماعی و ارزش­های اقتصادی در بین نسل دوم و سوم تاثیر مثبت دارد. سواد رسانه­ای بر ارزش­های فرهنگی در بین نسل اول، دوم و سوم تاثیر مثبت دارد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان گفت که نسل­های مختلف مورد پژوهش توانسته­اند سطحی از مهارت سواد رسانه­ای را در خود تقویت نمایند و این سطح از سواد رسانه­ای نیز خود تقویت­کننده حرکت به سمت ارزش­های مختلف توسعه­ای است.
متن کامل [PDF 716 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb