Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ، H.azizi1980@yahoo.com
چکیده: (848 مشاهده)
زمینه و هدف: مقطع متوسط دوم، به عنوان مقطعی که دانشآموزان در آن با تغییرات شدید روانی و اجتماعی مواجه میشوند، مدیریت خشم و افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به بررسی تأثیر آموزش سواد رسانهای بر کاهش افسردگی و خشم در دانشآموزان مقطع متوسط دوم میپردازد. هدف این مقاله، بررسی اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش این مشکلات است.
روش کار: روش تحقیق آزمایشی کنترل شده با پیش آزمون و گروه کنترل است. 60 آزمودنی بصورت هدفمند انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه 41 سواله پرخاشگری زاهدیفر و همکاران (2001)، افسردگی لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه استاندارد سوادرسانهای فلسفی (2015) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش سواد رسانهای میتواند تأثیر مثبتی بر کاهش افسردگی و خشم در دانشآموزان مقطع متوسط دوم داشته باشد. آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان، میتواند تا حد زیادی از بروز مشکلات و آسیبهای روانشناختی بکاهد. سواد رسانهای با تکیه بر فواید و مزایای خود با تجهیز دانش آموزان (رشد و ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی) در خصوص پردازش پیامهای رسانهای، امکان استفاده درست و هوشمندانه آنها از رسانهها در فضای جهانی شدن و جامعه اطلاعاتی را فراهم میکند.
نتیجهگیری: آموزش سواد رسانهای میتواند به دانشآموزان در درک مطالب رسانهای که ممکن است مضر یا محتوای خشمآور باشد، کمک کند و آنها را به شیوههای سازنده و بهینه برای مصرف رسانه هدایت کند. این مهارتها میتواند به کاهش خشم و افسردگی ناشی از محتواهای مخرب و نامطلوب کمک کند.
زمینه و هدف: مقطع متوسط دوم، به عنوان مقطعی که دانشآموزان در آن با تغییرات شدید روانی و اجتماعی مواجه میشوند، مدیریت خشم و افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به بررسی تأثیر آموزش سواد رسانهای بر کاهش افسردگی و خشم در دانشآموزان مقطع متوسط دوم میپردازد. هدف این مقاله، بررسی اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش این مشکلات است.
روش کار: روش تحقیق آزمایشی کنترل شده با پیش آزمون و گروه کنترل است. 60 آزمودنی بصورت هدفمند انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه 41 سواله پرخاشگری زاهدیفر و همکاران (2001)، افسردگی لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه استاندارد سوادرسانهای فلسفی (2015) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش سواد رسانهای میتواند تأثیر مثبتی بر کاهش افسردگی و خشم در دانشآموزان مقطع متوسط دوم داشته باشد. آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان، میتواند تا حد زیادی از بروز مشکلات و آسیبهای روانشناختی بکاهد. سواد رسانهای با تکیه بر فواید و مزایای خود با تجهیز دانش آموزان (رشد و ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی) در خصوص پردازش پیامهای رسانهای، امکان استفاده درست و هوشمندانه آنها از رسانهها در فضای جهانی شدن و جامعه اطلاعاتی را فراهم میکند.
نتیجهگیری: آموزش سواد رسانهای میتواند به دانشآموزان در درک مطالب رسانهای که ممکن است مضر یا محتوای خشمآور باشد، کمک کند و آنها را به شیوههای سازنده و بهینه برای مصرف رسانه هدایت کند. این مهارتها میتواند به کاهش خشم و افسردگی ناشی از محتواهای مخرب و نامطلوب کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی