جلد 29، شماره 9 - ( 9-1401 )                   جلد 29 شماره 9 صفحات 362-354 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi H, Malekian N. The Effect of Media Literacy Training on Depression and Anger in Secondary School Students. RJMS 2022; 29 (9) :354-362
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8667-fa.html
عزیزی حسین، ملکیان نازنین. تاثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر افسردگی و خشم در دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :354-362

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8667-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ، H.azizi1980@yahoo.com
چکیده:   (264 مشاهده)
زمینه و هدف: مقطع متوسط دوم، به عنوان مقطعی که دانش‌آموزان در آن با تغییرات شدید روانی و اجتماعی مواجه می‌شوند، مدیریت خشم و افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به بررسی تأثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر کاهش افسردگی و خشم در دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم می‌پردازد. هدف این مقاله، بررسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در کاهش این مشکلات است.
روش کار: روش تحقیق آزمایشی کنترل شده با پیش آزمون و گروه کنترل است. 60 آزمودنی بصورت هدفمند انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه 41 سواله پرخاشگری زاهدی‌فر و همکاران (2001)، افسردگی لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه استاندارد سوادرسانه‌ای فلسفی (2015) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش افسردگی و خشم در دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم داشته باشد. آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان، می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات و آسیب‌های روانشناختی بکاهد. سواد رسانه‌ای با تکیه بر فواید و مزایای خود با تجهیز دانش آموزان (رشد و ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی) در خصوص پردازش پیام‌های رسانه‌ای، امکان استفاده درست و هوشمندانه آن‌ها از رسانه‌ها در فضای جهانی شدن و جامعه اطلاعاتی را فراهم می‌کند.
نتیجه‌گیری: آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند به دانش‌آموزان در درک مطالب رسانه‌ای که ممکن است مضر یا محتوای خشم‌آور باشد، کمک کند و آن‌ها را به شیوه‌های سازنده و بهینه برای مصرف رسانه هدایت کند. این مهارت‌ها می‌تواند به کاهش خشم و افسردگی ناشی از محتواهای مخرب و نامطلوب کمک کند.
زمینه و هدف: مقطع متوسط دوم، به عنوان مقطعی که دانش‌آموزان در آن با تغییرات شدید روانی و اجتماعی مواجه می‌شوند، مدیریت خشم و افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به بررسی تأثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر کاهش افسردگی و خشم در دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم می‌پردازد. هدف این مقاله، بررسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در کاهش این مشکلات است.
روش کار: روش تحقیق آزمایشی کنترل شده با پیش آزمون و گروه کنترل است. 60 آزمودنی بصورت هدفمند انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه 41 سواله پرخاشگری زاهدی‌فر و همکاران (2001)، افسردگی لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه استاندارد سوادرسانه‌ای فلسفی (2015) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش افسردگی و خشم در دانش‌آموزان مقطع متوسط دوم داشته باشد. آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان، می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات و آسیب‌های روانشناختی بکاهد. سواد رسانه‌ای با تکیه بر فواید و مزایای خود با تجهیز دانش آموزان (رشد و ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی) در خصوص پردازش پیام‌های رسانه‌ای، امکان استفاده درست و هوشمندانه آن‌ها از رسانه‌ها در فضای جهانی شدن و جامعه اطلاعاتی را فراهم می‌کند.
نتیجه‌گیری: آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند به دانش‌آموزان در درک مطالب رسانه‌ای که ممکن است مضر یا محتوای خشم‌آور باشد، کمک کند و آن‌ها را به شیوه‌های سازنده و بهینه برای مصرف رسانه هدایت کند. این مهارت‌ها می‌تواند به کاهش خشم و افسردگی ناشی از محتواهای مخرب و نامطلوب کمک کند.
متن کامل [PDF 841 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb