جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.US.PSYEDU.REC.1402.079
Ethics code: IR.US.PSYEDU.REC.1402.079
Clinical trials code: IR.US.PSYEDU.REC.1402.079


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi S, Hosseinchari M, Fazilat pour M, Fooladchang M, Yousefi F. The Effectiveness of Mindfulness Training and tDCS on Extra Memory in Adolescents. RJMS 2025; 32 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8641-fa.html
ایزدی سجاد، حسین چاری مسعود، فضیلت پور مسعود، فولادچنگ محبوبه، یوسفی فریده. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و tDCS بر فرا حافظه در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8641-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران ، hchari@shirazu.ac.ir
چکیده:   (1731 مشاهده)

زمینه و هدف: فراحافظه به سطح اطلاع و آگاهی شخص از فرایندها و ظرفیت حافظه، استراتژی‌های به‌خاطر سپردن مطلوب‌تر و قابلیت نظارت بر عملکرد اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال
 (tDCS-Transcranial direct current stimulation) بر فراحافظه در نوجوانان بود.
روش کار: جهت انجام این پژوهش کاربردی، 80 دانش‌آموزان پسر پایه نهم شهرستان بوانات در سال 3-1402، انتخاب و به‌صورت تصادفی به چهار گروه آموزش ذهن‌آگاهی، tDCS، تلفیق ذهن­آگاهی-tDCS و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­های گروه آموزش ذهن‌آگاهی 8 جلسه، هر هفته یک جلسه 45 دقیقه­ای آموزش ذهن‌آگاهی دریافت کردند، آزمودنی­های گروه tDCS، 8 جلسه تحریک، هر هفته 2 بار به مدت 30 دقیقه تحریک قشر پشتی-جانبی پیش­پیشانی دریافت کردند. شرکت‌کنندگان گروه تلفیق آموزش ذهن‌آگاهی با tDCS، 8 جلسه آموزش ذهن‌آگاهی، هر هفته یک جلسه که چهار هفته پایانی، تحریک در قشر پشتی-جانبی پیش­پیشانی، دریافت کردند و آزمودنی­های گروه کنترل هیچ‌گونه آموزش و تحریکی دریافت نکردند. قبل و بعد از اتمام مداخله، شرکت­کنندگان مقیاس فراحافظه نوجوانان را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مداخله ذهن‌آگاهی، tDCS و تلفیق دو تکنیک تأثیر معناداری بر فراحافظه دارد (05/0P<). همچنین مشخص شد که تفاوت بین چهار گروه در متغیر فراحافظه معنادار است (001/0p=). با توجه به نتیجه آزمون تعقیبی، مشخص شد که بین گروه ذهن‌آگاهی با گروه کنترل (001/0=PtDCS با گروه کنترل (001/0=P)، تلفیقی با گروه کنترل (001/0=P)، بین گروه tDCS با گروه ذهن‌آگاهی (001/0=P) و نیز گروه تلفیقی با گروه tDCS و همچنین با گروه ذهن‌آگاهی (001/0=P)، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<).
نتیجه ­گیری: به‌طورکلی نتایج نشان داد که هر سه روش آموزش ذهن‌آگاهی، tDCS و تلفیق آموزش ذهن‌آگاهی با tDCS  بر فراحافظه اثربخش بودند. همچنین تلفیق آموزش ذهن‌آگاهی با tDCS بر فراحافظه مؤثرتر بوده است.
 
متن کامل [PDF 666 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb