جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.162
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarshar M, Emadian S O, Hassanzadeh R. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Based on Prospective Memory on Attention Bias, Executive Functions and Academic Performance of Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. RJMS 2023; 30 (7) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8619-fa.html
سرشار مریم، عمادیان سیده علیا، حسن زاده رمضان. اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر سوگیری توجه، کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش‌فعالی / کمبود توجه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8619-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian@iausari.ac.ir
چکیده:   (539 مشاهده)
زمینه و هدف: بیش فعالی و کمبود توجه می‌تواند شرایط سختی برای کودکان و خانواده‌های آنها ایجاد کند . این کودکان نیاز به آموزش و توانبخشی دارند. بنابراین این مطالعه با هدف اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر سوگیری توجه، کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش‌فعالی / کمبود توجه صورت گرفت.
روش کار: در این مطالعه‌ی نیمه آژمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 32 کودک به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره جایگزین شدند. شرکت کنندگان قبل-بعد از مداخله و یک ماه بعد از آن با پرسشنامه‌های سوگیری توجه، کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی ارزیابی شدند. گروه مداخله به مدت 16 جلسه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده نگر دریافت کردند. داده‌ها با روش آماری آنالیز واریانس تکراری آنالیز شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد سوگیری توجه، کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهبود معنادار داشته است.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده توان‌بخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر سوگیری توجه، کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش‌فعالی / کمبود توجه اثربخش است.
متن کامل [PDF 606 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb